Occasions: drie heerlijk ruime middenklassers voor € 7500 getipt
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Marktplaats of Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke ruime en comfortabele middenklasser is een aanrader? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
In een periode dat iedereen met de lijn bezig is, opteren wij juist voor een maatje méér. Waarom zou je voor een compacte auto kiezen als je voor nauwelijks hogere maandlasten met een van deze comfortabele middenklassers de weg op kunt?
Occasions: onze tips voor ruime middenklassers
Ford Mondeo (2007 – 2015)
Fords rijden goed, met een prettig afgestemd onderstel, fijn schakelende transmissie en prima voorstoelen. Deze generatie van de Mondeo is uiterlijk wat ingetogen, maar het dashboard doet juist futuristisch aan. De Ford is lekker ruim, met in de vijfdeurs al 540 liter bagageruimte. Bij de merkdealer in Monster staat een fraaie lichtblauwe hatchback 2.0-16V ’Limited’ (2009, 102.000 km) op mooie wielen voor € 7.400.
Oordeel van de Wegenwacht
Een losse massakabel tussen motor en carrosserie veroorzaakt dat de Mondeo dienst weigert. Een motor die niet aanslaat, kan last hebben van een kapot startrelais. Daarvoor kent de Wegenwacht een tijdelijke oplossing. Mondeo’s met ’keyless-go’ kennen wat extra probleempjes. Vocht in het regelapparaat onder de linkerkoplamp zorgt ervoor dat de motor niet start.
Volkswagen Passat (2010 – 2014)
Heerlijk ruim en comfortabel. De sedan heeft al een kolossale bagageruimte: 565 liter. Kies er een met de standaard wielmaat, anders gaat er veel comfort verloren. De VW heeft ook heel prettige voorstoelen. Wie particulier 15.000 km per jaar rijdt, is maandelijks nauwelijks duurder uit dan met een Polo. Een autobedrijf in Venray biedt een keurige donkerblauwe 1.4 TSI ’Highline’ aan (2010, 132.500 km) voor € 7.450.
Het komt voor dat de elektrisch bediende handrem blijft ’kleven’. Eventueel haalt de Wegenwacht de elektromotortjes los, dan rijdt de Passat in elk geval weer. Definitieve reparatie moet in de garage plaatsvinden. Een gebrekkige EGR-klep maakt dat de motor niet fijn loopt. Meestal is een gerichte tik met een hamertje voldoende.
Oordeel van de Wegenwacht
Opel Insignia (2008 – 2017)
Veertien jaar na zijn introductie nog steeds tijdloos en het interieur oogt modern. De Insignia rijdt prima, maar niet uitzonderlijk. Het geboden comfort is afdoende. De bagageruimte van de sedan meet 500 liter. De veel voorkomende 1.4-liter Turbo-motor is ruimschoots sterk genoeg en rijdt ongeveer 1 op 13. Bij een autobedrijf in Sint-Anthonis staat een zwarte 1.8 ’Edition’ sedan (2010, 127.000 km) voor € 7.450.
Oordeel van de Wegenwacht
Insignia’s met een 1.4-liter benzinemotor kunnen zomaar stilvallen door een losse stekker op de brandstofdrukregelaar. Een mooi klusje voor de Wegenwacht. Erger is een krachtbron die stilvalt en na herstart een gierend geluid laat horen. Dat is het einde van de nokkenasverstelling die in de garage moet worden vervangen, inclusief de distributie.
Ons advies
De Ford, Opel en Volkswagen waren in hun tijd representatieve zakenauto’s. Alle drie zijn ze te prefereren boven compacte modellen, want je kunt er nog steeds goed mee voor de dag komen. Wij zouden voor de Mondeo gaan.