Occasions: drie pure ruimtewagens voor maximaal € 8000 getipt
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Marktplaats of Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke ouderwets ruime ruimtewagen is een aanrader? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
Hun plaats mag tegenwoordig dan zijn verdrongen door hippe SUV’s, middenklasse MPV’s hebben als gezinsauto nog genoeg te bieden. Wij tippen drie pure ruimtewagens waaraan je zelf misschien niet meteen zou denken.
Occasions: onze tips voor pure ruimtewagens
Ford C-Max (2003 – 2010)
De C-Max heette eerst Focus; het model is onder beide titels op internet te vinden! Knap dat hij nog steeds niet uit de tijd lijkt. De C-Max is een vijfzitter, maar er is ook nog zijn grote broer: de Grand C-Max die plaats biedt aan zeven inzittenden. De C-Max rijdt fijn, met een prima wegligging en veel comfort. Bij een autobedrijf in Renswoude staat een volgehangen 2.0 Ghia (2008, 98.000 km) voor € 7.950.
Oordeel van de Wegenwacht
De Wegenwacht kent van de C-Max eigenlijk alleen vrij onschuldige, elektronische problemen. Een losse massaverbinding kan tot diverse storingen leiden. Ook vervelend is een verstopte waterafvoer: de centrale computer kan dan vocht binnen krijgen en dat leidt tot rare euvels. Sluiting in de EGR-klep zorgt werkelijk voor problemen. Die klep moet worden vernieuwd: kostbaar.
Mazda 5 (2005 – 2010)
De Mazda 5 is nooit populair geweest terwijl de familiewagen kwalitatief steengoed is. Sterk punt zijn de schuifdeuren in de flanken. In de 5 kun je royaal vier volwassenen kwijt; de middelste zitplaats van de achterbank kun je als noodzitje gebruiken. Wij zouden kiezen voor de grijze 1.8 (2008, 85.000 km) met de nodige opties die in Almelo voor €7.950 bij een ’vreemd merk’-dealer te koop wordt aangeboden.
Oordeel van de Wegenwacht
In het algemeen gelden Mazda’s als uitermate betrouwbaar. Toch zijn er bij deze 5 een paar opmerkingen te maken. Zo gaan de achterbanden vrij gemakkelijk ’cuppen’ en maken dan veel lawaai. De schokdempers aan de achterzijde raken ook weleens lek. Bij ruw gebruik kan de achterklep inscheuren bij de scharnieren. En tot slot de slechte radio-ontvangst.
Seat Altea (2005 – 2015)
Aan de Altea kun je zien dat de gezinsauto niet meer nieuw wordt verkocht: het opmerkelijke, ronde lijnenspel is uit de mode. In zijn tijd gold de Seat echter als stoer ding, zeker in de vierwielaangedreven Freetrack-uitvoering. Onderhuids treffen we de nodige Volkswagentechniek aan. Een autobedrijf in Witteveen prijkt online met zo’n robuuste 2.0 TFSI Freetrack (2007, 187.000 km), grijs, voor € 7.799.
Oordeel van de Wegenwacht
Omdat de Seat Altea van Volkswagen-techniek gebruikmaakt, zien we bij de gezinsauto ook wat euvels terug die we van andere merken uit de groep kennen. De individuele bobines kunnen om de beurt de geest geven. Het elektrische slot van de achterklep gaat weleens stuk en moet worden vervangen. Hetzelfde geldt voor gebroken achterveren en de aircopomp.
Ons advies
Als vijf zitplaatsen volstaan, neigen we naar de Ford. Maar met die handige schuifdeuren is er tegen de Mazda ook weinig in te brengen. Zeker wanneer je er eentje weet te vinden met zeven zitplaatsen!