Occasions: 3 tweedehands diesel gezinsauto’s voor 7500 euro
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke dieselauto waarin je het hele gezin kan vervoeren koop je voor maximaal 7500 euro? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
Diesel staat onder druk en de prijs van zulke occasions dus ook. Als je veel kilometers maakt, is de brandstof alsnog het overwegen waard. Temeer daar dit soort personenwagens een stuk zuiniger zijn dan benzineauto’s! Wij tippen drie diesels voor het hele gezin.
Drie diesel occasions voor het gezin voor 7500 euro
- Fiat 500L (2012 – 2017)
- Ford C-Max (2010 – 2015)
- Renault Scénic (2009 – 2016)
Fiat 500L (2012 – 2017)
Bij de typenaam 500 denk je misschien aan een klein autootje, maar de toevoeging ‘L’ betekent dat je te maken hebt met zijn grote broer. Minder aaibaar dan de stadsmini waarvan de Fiat is afgeleid, maar wel ruim en praktisch. De bagageruimte is met minimaal 343 liter de kleinste van dit drietal, maar je kunt de achterbank verschuiven.
Met de bank naar achteren zitten ook volwassenen prima achterin. De 500L oogt ook van binnen anders, zonder dat dit het praktische gebruiksgemak in de weg zit. Met zijn 1.3-liter dieselmotor rijd je met gemak 1 op 20. Bij de Fiat-dealer in Zevenbergen stuiten we voor € 7.450 op een lichtgrijze 500L 1.3 MultiJet ‘Lounge’ (2013, 185.000 km).
Oordeel van de Wegenwacht over de occasion
Een bekend kleinigheidje bij de 500L is een niet werkend slot op de achterklep. De Wegenwacht weet een noodgreep, maar het onderdeel moet naderhand in de garage worden vervangen. Belangrijk bij aanschaf van een occasion is dat de PIN-code van de Fiat bekend is. Die is nodig om de sleutel opnieuw ‘in te leren’, nadat de batterij is vervangen. Als de voeding van de zekeringkast wegvalt, doet de auto niets meer. De Wegenwacht zorgt dat je op eigen kracht bij de garage komt.
Ford C-Max (2010 – 2015)
De C-Max heeft geen achterbank, maar drie losse stoelen. Met drie kinderen achterin gaat dat prima, maar voor volwassenen is het te krap. De C-Max rijdt zoals het een Ford betaamt: hij stuurt en schakelt fijn en beschikt over een prima wegligging. Bovendien is het onderstel goed in balans, waardoor hij ook comfortabel rijdt.
De minimale bagageruimte bedraagt al 430 liter. De eenvoudigste dieselmotor, eentje met 1.6-liter inhoud, is niet heel krachtig. Met een rustige rijstijl is 1 op 20 haalbaar. Bij een grote occasion-aanbieder in Ochten staat een rijk uitgeruste donkerblauwe C-Max (2012, 195.000 km) voor € 7.450.
Oordeel van de Wegenwacht over de occasion
Specifiek voor een C-Max met dieselmotor geldt dat het roetfilter elke 120.000 kilometer moet worden vervangen. De Ford geeft dit zelf aan. Een motor die niet aanslaat, kampt met een storing in de uitlaatgasrecirculatie. De Wegenwacht kent een noodgreep, reparatie moet in de garage gebeuren. Rare elektronische storingen kunnen worden veroorzaakt doordat de voorpassagier onder het dashboard tegen de zekeringkast heeft geschopt. Wanneer de massakabel tussen de accu en de carrosserie los ligt, start de C-Max niet. Ook dat lost de Wegenwacht ter plekke op.
Renault Scénic (2009 – 2016)
Renault weet al heel lang wat in ruime gezinsauto’s belangrijk is. De Scénic blinkt uit in slimme opbergmogelijkheden. Het zijn er ook nog eens heel veel! Goed voorbeeld: onder een klep in de vloer kan de rolhoes van de bagageruimte worden opgeborgen. Met een bagageruimte van minimaal 437 liter is de Renault de andere occasions op deze pagina de baas.
Net als in de Fiat is de achterbank verschuifbaar. Het veercomfort is zoals je van een Renault verwacht en de op een sokkel geplaatste versnellingspook schakelt fijn. Een verbruik rond 1 op 20 is met deze diesel best te halen, maar dan wel bij gevarieerd gebruik. Een autobedrijf in Boxtel adverteert met een zilvergrijze ‘Limited’ (2014, 156.000 km) voor € 7.450.
Oordeel van de Wegenwacht over de occasion
De Wegenwacht kent van dit type Renault een aantal onschuldige euvels, waarvoor toch hulp moet worden geboden. Een lekkende turboslang of een vastzittende uitlaatgasklep bijvoorbeeld. De turbo van de diesels heeft echter niet het eeuwige leven: vervangen loopt in de papieren. Bijzonder is ijsvorming in het inlaatsysteem, zodra het rond het vriespunt vochtig weer wordt. De motor kan niet starten, totdat de Scénic naar een warme(re) plek is versleept.
Ons advies voor de occasions
De keuze voor een diesel als familiewagen is helemaal niet gek, mits je genoeg kilometers maakt en niet iedere twee jaar een andere auto wilt rijden (de restwaarde blijft natuurlijk wel een aandachtspunt, zolang de brandstof onder een vergrootglas ligt). Gezien z’n sterke eigenschappen en de scherpe prijs kiezen wij voor de Renault.