Occasions: drie zuinige dieseltjes voor minder dan € 2500 getipt
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en zelfs op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke compacte en zuinige diesel koop je voor maximaal 2500 euro? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
De afgelopen periode bleek een auto van de zaak nog best duur. Is een eigen wagen met een kilometervergoeding kostentechnisch niet interessanter nu je meestal vanuit huis werkt? Met deze drie zuinige dieseltjes ben je sowieso goedkoper uit.
Occasions: drie zuinige dieseltjes voor forenzen
Fiat Punto Evo (2009 – 2019)
De prima voorstoelen zijn ruim bemeten. Fiat leverde de Punto met twee dieselmotoren. Weliswaar viercilinders, maar verder verschillen de krachtbronnen als dag en nacht. De 1.3 is de modernste van het stel, maar de 1.9 is aanmerkelijk sterker én soepeler. Een gemiddeld verbruik van 1 op 20 is wel te halen. Bij een autobedrijf in Barneveld vinden we een vuurrode 1.3 M-Jet Dynamic (2011, 190.000 km) voor € 2.499.
Oordeel van de Wegenwacht
Bij deze laatste generatie Punto kennen we bij de diesels geen specifieke problemen. Wel komt het voor dat de massakabel slecht contact maakt bij de accu en de carrosserie. Dat kan tot allerhande kleine storingen leiden. Is de kabel los, dan start de Fiat ook niet meer. De Wegenwacht herstelt de stroomkring en je kunt je reis weer vervolgen.
Peugeot 207 (2005 – 2012)
Zijn smaakgevoelige vormgeving maakt de carrosserie van de 207 onoverzichtelijk: zeker de driedeurs heeft rechtsachter een dode hoek. Daarbij rijdt hij minder comfortabel dan z’n broertjes en zusjes. Desondanks een slimme koop, want omdat ze niet gewild zijn, kun je er voor weinig eentje op de kop tikken! Zoals de grijze 1.6 HDiF driedeurs (2010, 227.000 km) bij een autobedrijf in Berlicum voor € 2.500.
Oordeel van de Wegenwacht
De 207 is geleverd met twee dieselmotoren. Beide krachtbronnen kampen met een vaker voorkomend euvel: bij de 1.4 zorgt een vastzittende luchtinlaatklep dat de motor slecht gaat lopen, de 1.6 heeft weleens last van een verstopt brandstoffilter. De Wegenwacht weet een tijdelijke oplossing, maar het is verstandig om de garage een origineel filter te laten monteren.
Volkswagen Polo (2001 – 2009)
Voor een auto van dit formaat rijdt de compacte Volkswagen Polo best goed. Een veilige keuze die geen toelichting behoeft. Ook niet als je zwicht voor een Polo uit een ouder bouwjaar. Wij komen uit bij een grijze vijfdeurs Trendline uit 2007 die met 210.000 kilometer al de nodige ervaring heeft. Bij het autobedrijf in Amersfoort vragen ze er nog altijd € 2.499 voor.
Oordeel van de Wegenwacht
Deze generatie Polo is kwalitatief best goed. Over beide beschikbare dieselmotoren zijn geen vaak voorkomende klachten bekend. Een losrakende verbinding in het dashboard veroorzaakt allerhande elektronische storingen: daarmee kampen alle Polo’s van dit type, ongeacht de gekozen motorisering.
Ons advies
Op eigen kosten dieselen is helemaal zo gek nog niet. Zeker als je dagelijkse kilometers door de baas worden (terug)betaald! Laat iedereen maar voor die gewilde Volkswagen gaan, wij zouden kiezen voor de fijne Fiat!