Occasions: drie zuinige hybrides voor maximaal € 10.000 getipt
Het aanbod aan occasions is enorm. Bij een dealer, via Gaspedaal.nl, een gespecialiseerde site en op Facebook, overal kun je tweedehands auto’s vinden. Welke zuinige hybride koop je voor maximaal 10.000 euro? Autovisie selecteert samen met de ANWB wekelijks de beste occasions.
Een hybride auto heeft een brandstof- en een elektromotor. Gecombineerd zorgen beide krachtbronnen voor hogere prestaties én een gunstig verbruik. Nieuw is zulke techniek aan de prijs, maar tweedehands hoeft het lang niet zoveel te kosten. Kijk maar naar deze drie opties!
Occasions: zuinige hybrides
- Honda Insight (2009 – 2013)
- Toyota Auris (2007 – 2013)
- Volkswagen Jetta Hybrid (2012 – 2014)
- Onze keuze
Honda Insight (2009 – 2013)
De Insight is een ’mild-hybrid’, wat inhoudt dat de elektromotor assisteert maar de auto niet zelfstandig aandrijft. Je rijdt zomaar 1 op 18. De traploze transmissie vraagt enige gewenning. Als je onbehouwen gas geeft, laat de benzinemotor zich overdreven horen. De Honda is lekker ruim, met ook achterin een goede instap. Wij tippen het metallic bruine exemplaar (2012, 81.000 km) voor € 9.750 bij een autobedrijf in Vught.
Oordeel van de Wegenwacht
Dit type Honda is uitermate betrouwbaar. Bij de Wegenwacht is maar één euveltje bekend: de keuzehendel van de automaat wil soms niet uit de parkeerstand. Dat is ter plaatse op te lossen, maar het systeem moet worden nagekeken in de garage. Daarnaast is het niet aan te raden om de tank van de Insight helemaal leeg te rijden.
Toyota Auris (2007 – 2013)
Ruimte, comfort, prestaties, bedieningsgemak: de Auris is prima in orde. De Toyota is een ’full hybrid’, wat inhoudt dat de elektromotor
de aandrijving van de benzinemotor kan overnemen. Ongemerkt rijd je 1 op 20! Ex-leaseauto’s zijn volop als occasion te vinden. Bijvoorbeeld de donkerblauwe die we bij een autobedrijf in Liempde tegenkomen, inclusief zo’n beetje alle opties (2012, 84.000 km), voor € 9.950.
Oordeel van de Wegenwacht
De hybride Auris is zo betrouwbaar als we van een Toyota mogen verwachten. Het enige bekende euvel betreft de waterpomp die in veel gevallen rond de 100.000 kilometer stuk gaat. Houd de temperatuur daarom goed in de gaten! Ook bij de Auris moet je voorkomen dat de hybride volledig zonder benzine komt te staan, anders is een complete reset van de motor nodig.
Volkswagen Jetta Hybrid (2012 – 2014)
Met dit model betrad Volkswagen vrij plotseling de hybride-arena.
De Jetta was altijd al ruimer en comfortabeler dan een Golf, met een kofferbak van minimaal 375 liter. Jammer dat deze Volkswagen de technische verfijning van de andere twee hybrides mist. Een verbruik van 1 op 16 is niet uitzonderlijk. Een autobedrijf in Dedemsvaart biedt een fraaie donkergrijze (2013, 100.000 km) voor € 9.950 aan.
Oordeel van de Wegenwacht
Bij de Wegenwacht zijn geen specifieke problemen van de Jetta Hybrid bekend. Wel kunnen de bougiekabels van de benzinemotor ’doorslaan’. Dat is ter plaatse op te lossen. Ook bij deze uitvoering wordt de DSG-automaat soms geplaagd door elektronische problemen. Als de bak niet wil schakelen, kan dat vaak met een reset worden opgelost.
Ons advies
Rijd één keer een flink stuk in een goede hybride en je wilt niet anders meer. Voor dit budget is de keuze niet overmatig, maar meer dan genoeg om zo’n fijne Toyota te kunnen aanschaffen.