Opel Insignia OPC-occasion met sterke V6 is nu budget-sportsedan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FOpel-Insignia-OPC-occasion-sportsedan-1-e1718201612125.png)
Bij een sportsedan denk je al gauw aan een Audi S4 of BMW M5, maar ook Opel kan er wat van. Neem bijvoorbeeld de Opel Insignia OPC. Een sportsedan met flinke V6, die je nu voor niet al te veel geld oppikt als occasion.
De Insignia verscheen in 2008 ten tonele. Hoewel het Duitse merk een degelijk en beschaafd imago heeft, bestaat er ook het sportieve OPC-label. Het Opel Perfomance Center, waar OPC voor staat, richtte zich ook op deze sedan. De Insignia OPC bestrijd het burgerlijke voorkomen van Opel.
Opel Insignia OPC-occasion met 325 pk sterke V6
Het resultaat? Een stoere sedan met onder de kap een 2,8-liter V6 van General Motors. Deze turbomotor perst er 325 pk en 435 Nm koppel uit en stuurt dat vermogen naar alle vier wielen. Door zijn aandrijflijn is de Duitser wel een tikkeltje zwaar: schoon aan de haak weegt de Insignia OPC 1.710 kilogram. Fors meer dan de 1.470 kilogram van de instap-Insignia.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FOpel-Insignia-OPC-occasion-sportsedan-2.png)
Ondanks alle kilo’s sprint de Opel Insignia OPC-occasion, als je de handgeschakelde zesbak vlug genoeg kunt bedienen, in 6 seconden van 0 naar 100 km/h. De Opel was ook met een zestraps automaat te krijgen, maar die doet 0,3 seconden langer over de 0 tot 100-sprint. De topsnelheid is in beide gevallen begrensd op 250 km/h.
Hoe rijdt de Opel Insignia OPC?
Autovisie testte de Opel Insignia OPC tijdens zijn lancering. Direct viel op dat er veel gewicht in de besturing zit, maar dat van echte precisie geen sprake is. “Hij stuurt allerminst onaardig, maar meer zouden we het niet willen noemen”, oordeelden we.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FOpel-Insignia-OPC-occasion-sportsedan-4-e1718201717248.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FOpel-Insignia-OPC-occasion-sportsedan-3-e1718201690197.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FOpel-Insignia-OPC-occasion-sportsedan-4-e1718201717248.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F06%2FOpel-Insignia-OPC-occasion-sportsedan-3-e1718201690197.png)
“Hoewel de Haldex-koppeling nadrukkelijk de achterwielen bevoorrecht in het schenken van koppel, is het op droog wegdek zo goed als onmogelijk de achterkant te laten uitbreken. Van onderstuur is evenmin sprake. De Insignia heeft simpelweg een bijzonder nette balans.”
Prijs van de tweedehands sportsedan
Hoewel de prijzen op verkoopsite Gaspedaal.nl beginnen bij zo’n 11.000 euro, viel ons oog op dit zwarte exemplaar uit 2009. Op de klok staat 128.502 kilometer en hij staat te koop voor 15.750 euro, dat is een fractie van de nieuwprijs van dik 70 mille. De Opel Insignia OPC-occasion is onder meer voorzien van 20-inch wielen en elektrisch verstelbare en verwarmbare Recaro-sportstoelen.
De Renault Safrane BiTurbo is gemaakt voor de Autobahn | Sjoerds Weetjes 387
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Mercedes en Audi hebben Porsche gered van de afgrond
-
Waardevaste oerdegelijke Japanse occasion is nu toch betaalbaar
-
Rimac Nevera-occasion te koop: hoeveel is de EV nog waard?
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
BMW’s familie-occasion nu voor de helft van de nieuwprijs
-
Sportcoupé voor 20.000 euro: Ford Mustang GT vs. Nissan 350Z
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Legendarische roadster nog steeds een van de beste als occasion
-
Hyperzuinige Toyota Prius is nu betaalbare occasion
-
Prijs duurste Nissan-occasion van Nederland is schrikbarend
-
Deze Italiaanse cabrio is nu een betaalbare occasion
-
Deze luxe limousines zijn nu vrij betaalbare occasions