Opel Insignia OPC-occasion met sterke V6 is nu budget-sportsedan
Bij een sportsedan denk je al gauw aan een Audi S4 of BMW M5, maar ook Opel kan er wat van. Neem bijvoorbeeld de Opel Insignia OPC. Een sportsedan met flinke V6, die je nu voor niet al te veel geld oppikt als occasion.
De Insignia verscheen in 2008 ten tonele. Hoewel het Duitse merk een degelijk en beschaafd imago heeft, bestaat er ook het sportieve OPC-label. Het Opel Perfomance Center, waar OPC voor staat, richtte zich ook op deze sedan. De Insignia OPC bestrijd het burgerlijke voorkomen van Opel.
Opel Insignia OPC-occasion met 325 pk sterke V6
Het resultaat? Een stoere sedan met onder de kap een 2,8-liter V6 van General Motors. Deze turbomotor perst er 325 pk en 435 Nm koppel uit en stuurt dat vermogen naar alle vier wielen. Door zijn aandrijflijn is de Duitser wel een tikkeltje zwaar: schoon aan de haak weegt de Insignia OPC 1.710 kilogram. Fors meer dan de 1.470 kilogram van de instap-Insignia.
Ondanks alle kilo’s sprint de Opel Insignia OPC-occasion, als je de handgeschakelde zesbak vlug genoeg kunt bedienen, in 6 seconden van 0 naar 100 km/h. De Opel was ook met een zestraps automaat te krijgen, maar die doet 0,3 seconden langer over de 0 tot 100-sprint. De topsnelheid is in beide gevallen begrensd op 250 km/h.
Hoe rijdt de Opel Insignia OPC?
Autovisie testte de Opel Insignia OPC tijdens zijn lancering. Direct viel op dat er veel gewicht in de besturing zit, maar dat van echte precisie geen sprake is. “Hij stuurt allerminst onaardig, maar meer zouden we het niet willen noemen”, oordeelden we.
“Hoewel de Haldex-koppeling nadrukkelijk de achterwielen bevoorrecht in het schenken van koppel, is het op droog wegdek zo goed als onmogelijk de achterkant te laten uitbreken. Van onderstuur is evenmin sprake. De Insignia heeft simpelweg een bijzonder nette balans.”
Prijs van de tweedehands sportsedan
Hoewel de prijzen op verkoopsite Gaspedaal.nl beginnen bij zo’n 11.000 euro, viel ons oog op dit zwarte exemplaar uit 2009. Op de klok staat 128.502 kilometer en hij staat te koop voor 15.750 euro, dat is een fractie van de nieuwprijs van dik 70 mille. De Opel Insignia OPC-occasion is onder meer voorzien van 20-inch wielen en elektrisch verstelbare en verwarmbare Recaro-sportstoelen.
De Renault Safrane BiTurbo is gemaakt voor de Autobahn | Sjoerds Weetjes 387
Lees ook:
Ook interessant
-
Zoveel kost nieuwe Audi S5 ten opzichte van zijn concurrenten
-
Dit is de goedkoopste BMW M3 F80-occasion van Nederland
-
Zweedse sleeper: deze Volvo-occasion is sneller dan je denkt
-
Zweedse sportsedan voor een prikkie: Saab 9-3 Aero XWD
-
Nieuwe BMW M5 PHEV: amper bpm en dus een koopje met 727 pk
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Waarom deze Audi A7-occasion met V6 nu minder kost dan kale A3
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar