Deze occasion wil je: Toyota MR 2, tweezitter met supercartrekjes
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftoyota_mr2_7.jpeg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Toyota MR 2.
De Toyota MR 2 werd als eerst geïntroduceerd in 1984. In totaal werden er drie versies van gemaakt. De laatste MR 2 rolde in 2007 van de band. De occasion in kwestie is er een van de tweede generatie.
Achterwielaandrijving voor de enthousiast
Autovisieredacteur Peter Hilhorst maakt in de rubriek Peters Proefrit geregeld ritjes in auto’s voor de liefhebber. Eind 2021 was het de beurt aan de Toyota MR 2 2.0 GTi. Dit waren zijn bevindingen:
“Toyota heeft drie generaties van de MR2 gemaakt, die elk een eigen karakter hadden. De eerste was een puur, hoekig en lichtgewicht scheurijzertje. Deze tweede generatie was groter, luxer, comfortabeler en zwaarder. De laatste editie transformeerde naar een levendige roadster met stoffen kap, maar één ding hebben ze gemeen: de motor ligt dwars vóór de achteras en drijft de achterwielen aan om de enthousiast te bedienen.”
De tweede generatie MR 2 heeft een tijdloos uiterlijk
“Op de klapkoplampen na ziet de Toyota MR2 er behoorlijk tijdloos uit, zeker deze facelift-versie met meegespoten accenten aan het koetswerk. De glazen dakpanelen zijn uitneembaar. Airco is aanwezig. Deze generatie heeft de modelcode SW20”, aldus Peter.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FSchermafbeelding-2022-08-02-om-12.59.56.png)
“De MR2 is vanaf 1989 tien jaar geproduceerd en er zijn ruim 130.000 exemplaren van gebouwd. Hij was er als coupé, targa en als zeer zeldzame spider, waarvan minder dan honderd exemplaren zijn gemaakt (niet door Toyota). Het exemplaar van na de facelift is tijdlozer, doordat de spoilerlip, de skirts en het paneel tussen de achterlichten in carrosseriekleur zijn gespoten. Daarnaast heeft hij ronde vormen in de achterlichtunits, 15-inch lichtmetalen wielen en een achtervleugel uit één stuk. Het was bij zijn verschijning een relatief betaalbare tweezitter met supercartrekjes, waarmee Toyota een uniek aanbod had.”
De Toyota heeft een “fijne aandrijflijn”
“Alle MR2’s zijn geleverd met een viercilinder. In Nederland was hij er alleen met atmosferische 2,0-liter. Eerst met 156 pk en later 175 pk bij 7000 toeren per minuut. In Japan werd hij met een turbo zelfs opgeblazen tot meer dan 240 pk. Maar het beschaafde karakter van deze natuurlijk ademende viercilinder past goed bij het middenmotorconcept. Het vermogen komt rustig vrij en blijft groeien tot de rode lijn in de toerenteller.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FSchermafbeelding-2022-08-02-om-13.00.03.png)
“Heel exotisch klinkt het blok in de Toyota niet, maar de rauwe ronk pal achter je rug vergroot de beleving wel en inspireert om door te halen. Om daarna met het korte pookje de volgende versnelling er met een mechanische klik in te leggen. Een fijne aandrijflijn om te bedienen en de zestienklepper is aan het onderstel gewaagd. Met achterwielaandrijving en een goede gewichtsverdeling biedt de MR 2 genoeg mogelijkheden tot rijplezier”
De rijbeleving van de Toyota MR 2
“Pas wel op voor het gewicht achterin! De kont van de Toyota heeft daardoor een meer dan gemiddelde drang om in het grensbereik uit te breken. Het is inherent aan dit concept. De MR2 waarschuwt wel eerst met onderstuur en dan moet je het al bont maken. Hij is doorgaans neutraal en intuïtief manipuleer je het weggedrag. Een beetje meer gas, iets forser insturen of even liften om de neus weer naar binnen te laten trekken.”
“Hij heeft niet de scherpe rijeigenschappen van zijn rauwere voorganger, maar spreekt wel met het juiste accent. Zeker naar moderne maatstaven is het een communicatieve auto. Het onderstel is strak geveerd en de besturing geeft met gevoel feedback aan de liefhebber. De Toyota laat zich lekker zetten en beweegt spelenderwijs. Je voelt de dreiging van de middenmotor als reactie op je handelen zonder dat het zomaar in een pirouette eindigt. Deze generatie MR 2 heeft weliswaar een minder pure reputatie dan de eerste, maar bezit wel degelijk de juiste reflexen voor een sportauto.”
https://www.autovisie.nl/occasions/lotus-omega-occasion/
Autovisie vindt een exemplaar uit 1992 met bijna 225.000 kilometer op de teller. De vraagprijs van de Toyota MR 2 bedraagt 12.750 euro.
Peters Proefrit
Kijk voor de volledige rijervaring de onderstaande video! Of kijk deze video voor de proefrit van de eerste generatie Toyota MR 2.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waardevaste oerdegelijke Japanse occasion is nu toch betaalbaar
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
BMW’s familie-occasion nu voor de helft van de nieuwprijs
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Legendarische roadster nog steeds een van de beste als occasion
-
Hyperzuinige Toyota Prius is nu betaalbare occasion
-
Deze Italiaanse cabrio is nu een betaalbare occasion
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Deze 15.000 euro kostende occasion heeft zijn uiterlijk mee
-
Schadeauto of niet? Zo controleer je middels bpm een occasion