Tweedehands Porsche kopen? Dit zijn vijf betaalbare occasions!
Veel autoliefhebbers dromen er waarschijnlijk van: een échte Porsche op de oprit. Hoewel dat klinkt als iets dat je kunt doen ‘als je later groot bent’, is de aanschaf van een sportauto uit Stuttgart goedkoper dan je misschien denkt.
Althans, in de aanschaf dan. Want over mogelijke restauratie- en onderhoudskosten gaan we het hier niet hebben. Porsche is een duur merk, dus het is ook vele malen prijziger om zo’n auto rijdend te houden. Kun je daarmee omgaan en weet je goedkoop een Porsche op de kop te tikken, dan heb je misschien zomaar een droomauto voor je deur staan. We geven je vijf suggesties.
Occasions: onze tips voor betaalbare Porsches
Porsche 924
Ga je op zoek naar de goedkoopst mogelijke auto van een fabrikant, dan kom je al snel uit bij het instapmodel. In het geval van Porsche vallen je ogen dan op een 924. De Duitsers lanceerden dat model in 1976 om een heel nieuwe klantengroep aan te spreken. Ze ontwikkelden in samenwerking met Volkswagen en Audi een sportcoupé die vooral betaalbaar moest zijn, en werd gebouwd volgens een compleet ander concept dan het toen gewend was. Waar de 911 een boxermotor op de achteras had, kreeg de 924 een lange neus met daarin een compacte, watergekoelde vier-in-lijn-motor. De versnellingsbak lag echter op de achteras en dreef daar ook de achterste wielen aan, waardoor de gewichtsverhouding van de 924 verrassend goed is. De 924 bezorgde Porsche destijds de broodnodige omzet en heeft het toen kwakkelende bedrijf een enorme boost gegeven.
Goed, het is niet het meest spannende model van Porsche ooit, maar het is wel een auto met een enorme historische waarde. Bovendien bouwden de Duitsers fraaie uitvoeringen van de 924. Denk aan een S-uitmonstering, of de Carrera GT, GTS, GTR, Weissach of Le Mans-editie! Prijzen voor een 924 beginnen vandaag de dag al onder de 3000 euro, maar voor dat geld heb je een auto waar je nog veel aan moet doen. Wie zo’n tien mille uitgeeft, heeft een exemplaar voor nog jaren rijplezier.
Porsche Boxster
Een relatief jonge en onervaren Porsche voor minder dan 10.000 euro klinkt als te mooi om waar te zijn, maar is dat zeker niet. Want wie op zoek gaat naar een Boxster van de eerste generatie, ziet dat een exemplaar al voor dat geld beschikbaar is. Best bijzonder, want het concept van de tweezits sportwagen is voortreffelijk. In eerste instantie plaatste Porsche een 2,5-liter boxermotor achter de voorstoelen. De 204 paarden werden allemaal naar de achterwielen gestuurd. Na de facelift leverden de Duitsers ook de S, met 3,2-liter motor die goed was voor 252 pk. Het basismodel werd vanaf dat moment voorzien van een 2,7-liter motor, goed voor 220 pk.
Prijzen voor zo’n allereerste Boxster beginnen dus onder de tien mille, maar wie een wat jonger exemplaar met meer vermogen wil, kijkt al naar bedragen van 13.000 euro. Da’s al een hoop geld, maar voor dat bedrag koop je wel een fantastische stuurmansauto. Bovendien is de kans groot dat de eerste generatie van de Boxster snel in waarde gaat stijgen. Het model blies onlangs namelijk 25 kaarsjes uit en dat kan in het geval van een Porsche zomaar betekenen dat prijzen door het dak gaan.
Porsche 911 996
Dat geldt ook voor de 911 van de 996-generatie. Die stamt uit dezelfde periode als bovenstaande Boxster en is op dit moment ook de meest betaalbare 911 die je kunt vinden. Waarom? Ten eerste vinden veel mensen het ontwerp van deze 996 niet zo aantrekkelijk. Dat zit ‘m vooral in de ovale lichtunits op de neus, die door de Nederlander Harm Lagaay werden getekend. Bovendien is de 996 de eerste 911 met een watergekoelde boxermotor. Dat is voor veel Porsche-fanaten nog altijd heiligschennis, waardoor deze 996 bij de purist op weinig sympathie kan rekenen. Bovendien kende die krachtbron een probleem. Weliswaar wist Porsche het euvel snel aan te pakken, het leverde voor de Carrera-types enorme imagoschade op.
Goed nieuws voor de occasionjager, want daardoor zijn de tweedehands prijzen van zo’n 996 relatief laag. Het goedkoopste model haal je in ons land op dit moment op voor 12.000 euro, maar het is beter om in een iets hogere prijsklasse te gaan zoeken. Voor ongeveer 20 mille rijd je rond in een net exemplaar, dat overigens wel een vrij hoge kilometerstand heeft. Dat is bij een Porsche echter een minder groot probleem dan bij menig andere sportauto. 20.000 euro voor een auto is overigens een hoop geld, maar als je je bedenkt dat de opvolger van deze 996 je ruim 30.000 euro kost, is deze generatie (nog) echt een koopje.
Porsche Cayenne
Maakt het je niet uit in wat voor Porsche je rondrijdt, ga dan voor een eerste generatie Cayenne. Dat model, dat een heel nieuw segment van performance-SUV’s creëerde, is namelijk echt voor een habbekrats op te halen. Een exemplaar voor minder dan 10 mille is gemakkelijk gevonden. Reken wel op hoge kilometerstanden, maar ook op dikke 4,5-liter V8-motoren met 340 pk.
Ook hier gaat het weer om een historisch verantwoorde auto. Want hoewel elke autoliefhebber aan het begin van deze week met verbazing naar de Cayenne heeft gekeken, was de SUV een schot in de roos en zorgde voor enorme verkooprecords voor Porsche. Vandaag de dag behoort ‘t nog altijd tot de bestverkochte verkoopmodellen van de Duitsers. En dus mogen we de Cayenne op onze blote knieën bedanken, want zonder zijn komst had de Porsche-wereld er misschien wel heel anders uitgezien.
Porsche 914
Lichtgewicht, achterwielaandrijving en een middenmotor? Dat concept van de Boxster, maar dan nóg lichter en in een gaver koetswerk? Dan is de 914 misschien iets voor jou. Moet je er echter wel tegen kunnen dat er regelmatig grapjes om je auto worden gemaakt. Want volgens een hoop autofanaten is de 914 niet een echte Porsche. Hij werd in samenwerking met Volkswagen gebouwd en gold in de jaren 70 als het instapmodel van de Duitse sportwagenbouwer. De 914/4 kreeg aanvankelijk ook een krachtbron van VW mee, een 1,7-liter boxermotor met 80 pk. Later volgde de 914/6, met de zescilinder uit de Porsche 911 T die goed was voor 110 pk.
Echte Porsche of niet, de 914 met zijn bijnaam VoPo had wel enkele fraaie details. Kijk bijvoorbeeld naar de enorme wielbasis in verhouding tot de autolengte. Ook had de 914 standaard een dak dat je kon verwijderen. Helemaal cool: deze Porsche had – net als de latere 924, 928 en 944 – klapkoplampen. De prijzen voor het op het eerste oog niet heel spannende pakket aan prestaties liggen redelijk hoog, al is het aanbod ook niet riant. Instappen kan momenteel voor 9500 euro, maar écht fraaie exemplaren vind je voor ruim 20 mille.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?