Tweedehands Rolls-Royce? Dit zijn vijf goedkope occasions!
Klop je vandaag aan bij Rolls-Royce voor een nieuwe auto, dan zul je zien dat je minstens 400.939 euro moet neerleggen voor het voordeligste model, de Ghost. Is je budget nog niet een tiende van dat bedrag maar wil je wel met een Spirit of Ecstacy rondrijden? Dat kan gewoon, want dit zijn vijf betaalbare Rolls-Royces.
Goed, de prijslijst van een nieuwe Rolls-Royce begint dus bij 400.939, inclusief btw en bpm. Het duurste model uit Goodwood is op dit moment de Phantom, die exclusief belastingen al 386.000 euro kost. In Nederland staat-ie, inclusief btw en bpm, voor minstens 557.980 euro op de prijslijst. Onbetaalbaar voor héél veel mensen, dus. Maar dat is niet het geval bij elke Rolls-Royce. Neem ‘t woordje ‘goedkoop’ uit deze titel daarbij ook niet altijd te letterlijk. En voor alles geldt: ga buiten Nederland – en bij voorkeur in Engeland zelf – shoppen, want dan is de keuze nog groter.
Rolls-Royce Silver Shadow
Instappen kan namelijk al voor minder dan 10 mille. En dan rijd je dus in een Rolls-Royce! Juist, er staat een handjevol RR’s voor minder dan 10.000 euro te koop in Nederland. Best bijzonder, omdat de Silver Shadow in z’n tijd zeer vooruitstrevend was. Hij verscheen in 1965 op de markt en zorgde toen voor een radicale modernisering voor Rolls-Royce. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van schijfremmen, onafhankelijke wielophanging en een zelfdragend chassis. Het meest opvallende was echter de hydraulische vering die, jazeker, deels van Citroën kwam. Denk ook niet dat je vandaag de dag nog wat tekort komt in zo’n Silver Shadow. Cruise control, airconditioning, elektrische ramen: het zat er in de jaren zestig allemaal al op.
De Britten leverden de Silver Shadow eerst met een enorme 6,2-liter V8, goed voor 172 pk. Auto’s die bedoeld waren voor de export kregen een 6,8-liter V8 met 189 pk mee. Vanaf 1970 werd elke Silver Shadow met die motor geleverd, altijd gekoppeld aan een drietraps automaat van General Motors. Een Silver Shadow kun je dus tegenwoordig al voor minder dan tien mille kopen. Te mooi om waar te zijn? Wel een beetje, want dat zijn vaak restauratieprojecten én auto’s met het stuur aan de rechterzijde. Gooi er tien mille meer tegenaan en je hebt een Rolls-Royce Silver Shadow in een betere conditie. Nog steeds een koopje vergeleken met een nieuwe Ghost. Dan het onderhoud nog…
Rolls-Royce Silver Spirit
De Silver Spirit nam in de jaren 80 het stokje over van de Silver Shadow. Van die auto nam hij eigenlijk ook grotendeels de techniek over: de basis en motor werden in eerste instantie bijna ongewijzigd voor dit nieuwe model gebruikt. Bentley, dat destijds in handen was van Rolls-Royce, bracht op basis van de Silver Spirit de Mulsanne en Eight uit. Alle auto’s hadden aanvankelijk dus de 6,8-liter V8 met drietraps automaat in het vooronder. Pas vanaf de tweede modelgeneratie die in 1989 in Frankfurt werd gepresenteerd, gebruikte Rolls-Royce een viertraps automaat.
Uiteindelijk hield de Silver Spur het tot 1999 uit met de beroemde 6,8-liter V8-motor. De vierde generatie deed toen het licht uit, al is er wat geinigs aan de hand met de naam van dat model. Waar de vorige generaties simpelweg MkI, MkIII en MkIII werden genoemd, ontweek Rolls-Royce voor de laatste generatie van de Silver Spirit de Romeinse cijfers IV. Het nummer 4 was immers een homoniem voor de dood in sommige Oosterse talen. Momenteel staat er een handjevol Silver Spirits in Nederland te koop voor iets meer dan 10 mille. Écht mooie exemplaren vind je opnieuw voor ongeveer 20.000 euro
Rolls-Royce Silver Seraph
Geen V8, maar liever een écht vlaggenschip met een V12? Dan kom je, als je zo min mogelijk geld aan een Rolls-Royce wilt uitgeven, uit bij de Silver Seraph. Het goedkoopste model dat nu te koop staat, moet minstens 42.500 euro opleveren. Een flink bedrag, maar wat krijg je voor dat geld?
Een historisch gezien bijzondere auto, want de Silver Seraph is het laatste model voordat BMW eigenaar werd van Rolls-Royce. De auto had echter wel veel BMW-techniek onder de kap, inclusief zijn motor. En dus is ‘t ook een relatief jonge auto. De Silver Seraph volgde de Silver Spirit in 1999 op en werd maar tot 2002 gebouwd. Zijn broer heette Bentley Arnage en die was langer in productie. Toch waren beide auto’s wel degelijk verschillend. De Arnage was duidelijk een sportievere sedan, met een V8 (in het begin van BMW) en een straffere ophanging. De Rolls-Royce had een 5,4-liter V12 en was vooral gericht op comfort. Het is bovendien een redelijk exclusief model, want in vier jaar tijd verlieten maar 1570 handgebouwde exemplaren de fabriek in het Britse Crewe. De Silver Seraph kan dus zomaar in waarde stijgen als de huidige eigenaar BMW binnenkort definitief afscheid neemt van de V12-motor.
Rolls-Royce Corniche
Ben je meer gecharmeerd van tweedeurs modellen? Een coupé of cabriolet? Kijk dan eens naar een Rolls-Royce Corniche. De Britten hadden tijdens de introductie van de Silver Shadow wel door dat er ook vraag was naar een tweedeurs model, met of zonder de dak. Op basis van die Silver Shadow produceerden ze deze Corniche. Dat is een Franse term, die wordt gebruikt voor een weg die langs een kust of klif voert. De Rolls-Royce Corniche was dan ook de ideale auto om lekker mee door de bergen bij St. Tropez te cruisen en te genieten van een spectaculair panorama.
De Corniche hield ‘t bijna net zo lang vol als de Silver Shadow en Silver Spirit. Tegelijkertijd bouwde Bentley een eigen variant, die het de Continental noemde. Die modelreeks kennen we nu uiteraard nog steeds, terwijl de naam Corniche al lang en breed is begraven. Er staat momenteel een handjevol Corniches te koop in Nederland, waarvan de goedkoopste 40.000 euro kost. Ga je op zoek naar een gerestaureerde uitvoering, tel daar dan zo’n 20 mille bij op.
Rolls-Royce 20/25
Bovenstaande modellen zijn gaaf, maar als je écht een unieke en redelijk betaalbare Rolls-Royce wilt, moet je gaan kijken naar een 20/25. Dat is een auto die tussen de twee wereldoorlogen door Rolls-Royce werd gebouwd. Alhoewel, auto… Dat ligt iets anders. Destijds bouwde Rolls-Royce namelijk geen complete modellen. Nee, het bouwde enkel het chassis en de aandrijflijn. Het koetswerk werd in die dagen nog door een coachbuilder gemaakt, op wens van de klant die de Rolls-Royce kocht. Zo ging het ook met de 20/25.
De 20/25 was destijds een ‘instapmodel’ en was daardoor een groot succes. In totaal bouwde Rolls-Royce in slechts zeven jaar 3827 exemplaren van de 20/25, die dus allemaal van een unieke koets werden voorzien. Vandaar ook dat bijna geen enkele Rolls-Royce 20/25 identieke prestaties leverde, omdat sommige klanten kozen voor grote en zware carrosserieën. Een groot deel van de 20/25’s is bewaard gebleven, ook in Nederland. Zo staan er momenteel drie te koop, waarvan er twee tussen de 45.000 en 60.000 euro kosten. Zeker niet goedkoop, maar relatief betaalbaar als je je bedenkt dat zo’n auto eigenlijk heel exclusief is. Bedenk wel: hoe exclusiever het koetswerk en hoe fraaier de historie, hoe duurder de auto is. Een 20/25 kan daardoor ook zomaar drie ton kosten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Waarom deze Audi A7-occasion met V6 nu minder kost dan kale A3
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion