Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands BMW 3 Serie moet kopen
Op zoek naar een wat ruimere en goed rijdende auto? Dan staat een tweedehands BMW 3 Serie waarschijnlijk ergens op je lijst. We geven je vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands exemplaar moet kopen.
BMW introduceerde de 3 Serie al in 1975, maar we gaan het niet over de eerste en dus oude generaties hebben. In dit artikel staat de E90 centraal. Die 3 Serie werd in 2005 gepresenteerd. BMW bouwde het model tot en met 2012, waarna het tijd was voor de volgende generatie, de F30. Maar voor wie een betaalbare tweedehands BMW 3 Serie zoekt, is de E90 waarschijnlijk de meest aantrekkelijke generatie.
Plus: stuurplezier
Achterwielaandrijving is natuurlijk ook standaard op deze BMW 3 Serie. En dat staat bijna altijd garant voor rijplezier. BMW leverde deze 3 Serie overigens ook optioneel met xDrive vierwielaandrijving, maar die vind je niet zo snel op de tweedehands markt. Verwacht bij zo’n tweedehands BMW 3 Serie overigens geen eenvoudig uitbrekende achterpartij zoals bij veel BMW’s wel het geval is. De onderstelafstemming staat namelijk wel in het teken van veiligheid en voorspelbaarheid. Maar het voordeel van het achterwielaandrijvingsconcept schuilt bij de E90 in het zuivere stuurgevoel, want het model communiceert glashelder met zijn bestuurder zonder wolligheid of rafeligheid. Stuurplezier gegarandeerd!
Plus: veel en divers aanbod
De zesjarige levensloop van de BMW E90 zorgt voor een ruim occasionaanbod dat wordt gedomineerd door ex-leaseauto’s met modale motoren en dito uitrustingsspecificaties. Diesels met hogere tellerstanden overheersen op internet; benzineauto’s met lage kilometerstanden en smakelijke zaken als leer, iDrive en M-pakket zijn relatief zeldzaam en staan meestal kort te koop. Van alle modellen bieden de 320i en 320d de beste mix tussen rijplezier en gebruikskosten. Bovendien is er veel keuze wat betreft carrosserievarianten. Wil je een sportieve coupé, degelijke sedan, zonnige cabrio of praktische stationwagon? BMW bouwt de 3 Serie voor iedereen.
Plus: fijne motoren
Het maakt eigenlijk niet uit welke versie je kiest, want elke 3 Serie rijdt fijn en grofweg alle aandrijflijnen zijn erg prettig. Spelen aanschaf- en verbruikskosten een kleinere rol, ga dan zeker voor een krachtige en prachtige zes-in-lijn. Niet alleen voor je eigen plezier, maar ook voor de restwaarde van je auto. De BMW 3 Serie is overigens het meest verkocht met de viercilinder benzinemotoren (316i/318i/320i, 122-170 pk) en de viercilinder dieselmotoren (318d-320d, 122-184 pk), en dus vind je die ook het meest in de tweedehands markt. En die hoef je zeker niet te laten staan, want ook de viercilinders van BMW zijn voldoende responsief en potent.
Min: zeker niet foutloos
Een premium auto betekent nog geen foutloze auto. Hoewel de BMW 3 Serie vrij degelijk is, kent hij zeker een aantal veelvoorkomende problemen. Met name de vroege E90’s hebben nog wel eens last van elektronicaproblemen. Maar ook de bouwkwaliteit laat soms te wensen over. Sommige bekledingsstoffen en alu-look interieurdelen zijn bovengemiddeld slijtagegevoelig. Veel interieurdelen zijn gehuld in krasgevoelige soft-touch lak. Bekende kwaaltjes zijn klapperende panoramadaken (Touring), windgeruis langs de portierrubbers (Coupé) en knerpende raamrubbers/dakdelen (Cabrio).
Min: prijzige aanschaf- en onderhoudskosten
Wie in een duur merk rijdt, kan hoge kosten verwachten. Ten eerste is een BMW nooit goedkoop om aan te schaffen. Voor een redelijk net exemplaar uit 2005 betaal je met gemak nog € 6000,-. En ook al is een tweedehands BMW 3 Serie in de basis een degelijke auto, bij reparaties kunnen de kosten al snel oplopen. Alles staat of valt bij goed onderhoud. Wie bij aankoop van een gebruikte BMW 3 Serie maximale gemoedsrust wenst, koopt een E90 met duidelijke onderhoudshistorie bij een merkdealer of merkspecialist. Bijbetalen voor garantie is het overwegen waard, want de kosten van complexe technische reparaties zijn al snel hoger dan het aanvankelijke voordeel dat een meeneemprijs oplevert.
Aandachtspunten tweedehands BMW 3 Serie
- Controlepunten bij diesels met hogere kilometerstanden zijn versleten injectoren en turbo’s, en vervuilde/afbrekende wervelkleppen in het inlaatspruitstuk.
- Een opvallend hoog brandstofverbruik bij diesels kan aan defecte thermostaten (koelsysteem/EGR-klep) of defecte gloeistiften liggen.
- De distributieketting van de 318i en 320i kan verspringen, een gemodificeerde kettingspanner voorkomt dit.
- Let goed op of de handbak niet kraakt of haakt tijdens het schakelen en laat de de conditie van het vliegwiel en de koppeling bij de handgeschakelde diesels controleren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen