5 redenen waarom je (niet) een tweedehands Mini moet kopen
Een Mini Cooper is daarom voor velen een aantrekkelijke auto. We geven je vijf reden waarom je (g)een tweedehands exemplaar moet kopen.
Mini kwam eind jaren ’90 in handen van BMW. De Duitsers gaven de Britse legende een tweede leven middels de New Cooper. En hoe. Het model is inmiddels uitgegroeid tot een compleet nieuwe legende en is inmiddels alweer aan zijn derde generatie begonnen. Nieuwe Mini’s zijn echter vrij prijzig, dus een tweedehands exemplaar is in deze tijden populair. Prijzen beginnen bij €4000, maar dan heb je een basismodel. Voor minder dan €10.000 heb je al een heel aantrekkelijke auto. Maar waarom moet je er (g)een kopen? Hieronder geven we je vijf redenen.
Plus: een unieke rijbeleving
Iedereen die wel eens een Mini heeft gereden, of het nu de goedkope One, duurdere Cooper of nóg sportievere Cooper S is, weet het: een Mini biedt een unieke rijbeleving. Met de wielen op de uiterste hoeken van de auto, een heerlijk strak onderstel en een potente motor is hij uniek in z’n klasse.
Sturen gaat met een fijne dosis gewicht en met een goed gevoel, zodat je zelfs op lage snelheden enorm veel plezier van je Mini kunt beleven. En dat is bij een tweedehands Mini niet anders. Let wel op: de eerste generatie (van 2001 tot en met 2006) is een stuk leuker dan de tweede. Maar daar komen we zo op terug.
Plus: Mini’s hebben een sterk imago
Wil je een auto waarmee je bekijks trekt, dan zit je met een Mini altijd goed. Ook een tweedehands Mini – hoe oud ook – heeft nog altijd een heel sterk imago. Men valt nou eenmaal gemakkelijk voor de charmes van de ‘kleine’ Brit.
In zijn klasse is het zonder meer de leukste en meest onderscheidende auto die je kunt kopen. De aantrekkingskracht van het Mini-logo is groot, waardoor je als eigenaar echt voor je auto valt. Dus zoek je niet alleen een auto om je van A naar B te brengen maar ook om je een heerlijk gevoel te geven, dan moet je voor een Mini gaan.
Plus: heel veel keuze
De Mini is al twee decennia een geliefde auto, en dat heeft zijn invloed op de tweedehands markt. Er staan er simpelweg heel erg veel te koop in ons land. En dus is er voor ieder wel wat wils.
Kies eerst het bouwjaar, je favoriete kleur en wielen, maximale kilometerstand en ga zoeken op internet. Gegarandeerd dat je een exemplaar vindt dat precies bij je past. Daarbij hoef je niet bang te zijn dat je dezelfde als je buurman koopt: elke Mini was en is flink te personaliseren, zodat je ook in de tweedehands markt bijzondere combinaties vindt.
Min: hoe ouder, hoe leuker
Een tweedehands auto koop je het liefst zo jong mogelijk, mits je budget dat toelaat. Het probleem van een tweedehands Mini is echter dat de oudste exemplaren het leukste zijn. Dat betekent: die van de eerste generatie (R50 t/m R53). Die kwam in 2001 op de markt en werd in 2006 vervangen door de R56.
De Mini van de tweede generatie was echter een stuk comfortabeler en minder scherp. Ook de elektrische stuurbekrachtiging in de R56 laat minder voelen wat de voorwielen doen. De sterkere Cooper en Cooper S zijn dan ook minder kwikzilverig dan je verwacht. Wil je voor een echt pure beleving, ga dan voor een R50. Maar dan heb je dus zeker een auto van 15 jaar oud.
Min: dure problemen
Hoe leuk een tweedehands Mini ook is, foutloos is hij zeker niet. Met name de motoren uit de R56-serie zijn gevoelig voor problemen. Denk daarbij aan hoog olieverbruik, problemen met de distributieketting, inlaatvervuiling, haperende olie- en waterpompen en problemen met de kabelboom door oliedruksensorlekkage.
Gaat er iets mis met je tweedehands Mini, dan kun je een hoge rekening verwachten. Want de genoemde problemen zijn serieuze zaken die je auto flink in de soep kunnen laten lopen. Zorg er bij de aankoop van een Mini dus altijd voor dat je goed weet door wie en welk onderhoud er al is uitgevoerd, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Maar vergeet dan ook niet: goed onderhoud zegt niet altijd alles over problemen in de toekomst.
Aandachtspunten bij aankoop tweedehands Mini
– Het panoramadak kan haperen en lekken;
– Als de airconditioning niet werkt, is de oorzaak meestal een lekkende condensor;
– Potentiële gevoeligheden van de benzinemotoren zijn verhoogd olieverbruik, distributiekettingproblemen, inlaatvervuiling (Cooper S), defecte VANOS-regelkleppen, haperende olie- en waterpompen en kabelboomproblemen door oliedruksensorlekkage;
– Distributiekettingproblemen komen ook voor bij de N47-dieselmotoren;
– Handgeschakelde diesels en (getunede) turbobenzinemotoren zijn gevoeliger voor slijtage van de koppeling en het tweemassavliegwiel.
Winterproject: Wie maakt deze Vespa mini camper van de overheid af?
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion
-
Occasions alleen in westen populair, Chinezen kopen niet tweedehands
-
Deze 5 stuurmansauto’s koop je voor minder dan 5.000 euro als occasion
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster