Deze betaalbare Volkswagen-occasion is spannender dan een ‘saaie’ Golf
De Volkswagen Golf is de populairste occasion van ons land. Wel een tikkeltje saai, niet waar? Het kan gelukkig een stuk spannender, zonder al te ver van dit deugdelijke model af te wijken. We hebben het over de Volkswagen Scirocco.
Deze blitse Volkswagen kent zijn oorsprong in de jaren 70 en is vernoemd naar de sciroccowind. Na twee generaties, verdeeld over zo’n achttien jaar, ging de Volkswagen Scirocco in 1992 uit productie. De eerste volgende keer dat we weer een Scirocco-badge weer zagen was in 2006, toen de derde generatie van de sportief ogende hatchback verscheen.
Volkswagen Scirocco als betaalbare occasion
Juist van die generatie staan nu occasions voor een prikkie te koop. Net ogende exemplaren met minder dan twee ton op de klok beginnen bij zo’n 6.000 euro. Je hebt de keuze uit drie dieselmotoren – voor de meesten oninteressant vanwege de hogere motorrijtuigenbelasting – en twee benzinemotoren. De 1.4-liter blokken leverden, afhankelijk van het bouwjaar, tussen de 122 en 160 pk, terwijl de sterkere 2.0-liter viercilinder ruim 200 pk produceert. In de krachtigste R-versie van de Volkswagen Scirocco heb je zelfs 265 pk onder je rechtervoet. Dat model kan de strijd aangaan met deze betaalbare hot hatchbacks.
Velen noemen de Volkswagen Scirocco niet meer dan een platgeslagen Golf en hoewel het wat kort door de bocht is, zit er een kern van waarheid in. Onderhuids delen de twee modellen veel van dezelfde techniek. De Volkswagen Golf uit die tijd werd echter ook nog geleverd in de befaamde R32-uitvoering. Die ’32’ verwijst naar de 3.2-liter VR6 onder de kap.
Geen R32-variant
VR6? Bedoel je niet V6? Nope, Volkswagen kon niet kiezen tussen een V6 en een zes-in-lijn – zoals je in deze hot hatch vindt – en dus creëerden de Duitsers een VR6. Die ‘V’ duidt erop dat de cilinderbanken in een hoek staan, terwijl voor ‘R’ naar Reihe staat, wat verwijst naar een lijnmotor. De cilinderbanken met elk drie cilinders staan dus wel in een (vrij kleine) V-hoek, maar delen één cilinderkop zoals een lijnmotor dat doet. Afijn, een hoop irrelevante achtergrondinformatie. De VR6 is namelijk nooit leverbaar geweest in de Volkswagen Scirocco.
Desondanks is de Scirocco een interessante keuze voor zij die een Volkswagen Golf-occasion net iets te braaf vinden. Ja, je levert er wat interieurruimte voor in, maar je krijgt er wel een elegante hatchback voor terug. Zoek je liever een nog stijlvollere occasion, dan is deze poor man’s Aston Martin iets voor jou.