Deze youngtimer wil je: BMW X5 4.6iS met Alpina V8
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een BMW X5 4.6iS.
De BMW X5 van de allereerste generatie, de E53, kwam in 1999 op de markt. De SUV was een verkoopsucces en zie je vandaag de dag nog veel rondrijden.
Test met de BMW X5 4.6iS
Inmiddels is hij iets verouderd, maar daarom niet minder indrukwekkend. Autovisie reed in 2019 nog met de mastodont in een wel heel bijzondere uitvoering, de 4.6iS: “Het gepeupel bewaart afstand, om niet vermorzeld te worden door de gigantische 20-inch wielen.”
“Stap achter het stuur van de BMW en je waant je de heerser van de weg. Op verheven hoogte aanschouw je hoe het gepeupel om je heen eerbiedwaardig afstand bewaart, om niet vermorzeld te worden door de brede Vredesteins rond de gigantische 20-inch sterwielen. Achter zijn de banden met hun formaat van 315/35 zelfs nog 40 mm breder dan aan de voorzijde en vallen ze dankzij de zwarte wielkuipranden nog nét binnen het plaatwerk. BMW-kenners zien in één oogopslag dat dit niet ‘zomaar’ een X5 is: de lakkleur Estoril-blauw was exclusief voor de 4.6iS.”
“Andere aanknopingspunten voor het geweld onder de gewelfde motorkap zijn de meegekleurde bumperstukken en de twee ovale uitlaatbuizen die opzichtig uit de achterbumper priemen.”
Een heerlijke achtcilinder van Alpina
“Open het portier en de BMW X5 onthaalt je in een balzaal van zwart leer en aluminium elementen, met sportstoelen die rechtstreeks uit de M5 stammen. […] Het dashboard is gemaakt van een zacht materiaal met een leerachtige toplaag en je hebt zicht op instrumenten met een lichtgrijze wijzerplaat. Tijdens het opwarmen van de vloeistoffen wordt met lichtjes in de toerenteller aangeduid welk toerental je ter behoud van de techniek maar het beste als maximum kunt aanhouden.”
“Naarmate de motor zijn bedrijfstemperatuur nadert, gaan de lampjes beurtelings uit en kan het toerental langzaam worden opgevoerd, totdat ze allemaal gedoofd zijn – hét moment waarop je zit te wachten! De 4,6-liter V8, die door Alpina is ontwikkeld voor de B10 V8 (E39), schopt het tot een vermogen van 347 pk en een koppel van 480 Nm. Daarmee torpedeert de ruim 2000 kilo zware bullebak zich briesend door de atmosfeer, om in 6,5 seconden de honderd aan te tikken en het pas bij 240 kilometer per uur voor gezien te houden.”
Ode aan de diesel: Volkswagen Touareg 5.0 V10 TDI en BMW X5 M50d
“Maar nog indrukwekkender is de wijze waarop de BMW X5 4.6iS zich op een kronkelige weg gedraagt. Die twee ton ben je snel vergeten, zo gemakkelijk en vol gevoel werpt de auto zich de bochten in. Weliswaar is de besturing aan de lichte kant, maar de auto laat zich met verbazingwekkend grote precisie richten.”
De BMW X5 4.6iS occasion
Autovisie vindt een BMW X5 4.6iS als occasion met net geen 147.000 kilometer op de teller. De auto is identiek aan het model dat we in 2019 reden en is dus ook uitgevoerd in de kleur Estoril-blauw.
De auto ziet er naar 21 jaar nog erg strak uit. De verkoopprijs van de BMW X5 4.6iS is net geen 15 mille.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion
-
Deze 5 stuurmansauto’s koop je voor minder dan 5.000 euro als occasion
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster
-
Japanse sportwagen met V6 is nu betaalbare occasion, maar er is een minpunt