Redenen om in 2024 een elektrische auto aan te schaffen
Veel autofabrikanten geloven dat elektrisch rijden de toekomst is. Toch gaan we nog niet massaal overstag als we een nieuwe wagen kopen. Gewenning aan diesel en benzine of een hogere aanschafprijs en gebruiksgemak kunnen je weerhouden van elektrisch rijden.
Toch is 2024 een ideaal goed om van auto te switchen en eindelijk helemaal elektrisch te gaan. Je leest hieronder waarom.
Omzeil de aanschafkosten door te leasen
Een elektrische auto is vrij duur. De aanschafkosten liggen vaak hoger dan die voor benzine- en dieselauto’s. Natuurlijk zijn er altijd duurdere brandstofauto’s te koop dan de goedkoopste elektrische auto’s, maar als je naar de gemiddelde prijzen kijkt, zit de pijn bij de kosten voor elektrisch rijden vooral in de aanschaf.
Omdat niet iedereen zoveel geld op de bank heeft staan, is een elektrische auto leasen een slim alternatief om de kosten van de aanschaf uit te smeren over een langere periode. Je kunt vaak al een elektrische auto privé leasen vanaf een bedrag van 500 euro per maand. Natuurlijk zal dat bedrag afhangen van hoeveel kilometers je van plan bent te maken met je auto en welk model elektrische auto je kiest.
Het grote voordeel van leasen is dat je makkelijker de vruchten plukt van het besparende aspect van een elektrische auto. Stel dat je een benzine- of dieselauto leaset die gemiddeld 100 euro per maand minder kost om te leasen, dan kan bij veelvuldig gebruik van de elektrische auto het kostenplaatje per maand toch lager of gelijk zijn aan de auto die rijdt op brandstof. Betalen voor elektriciteit is namelijk goedkoper dan betalen voor brandstof, en al helemaal als je de auto thuis oplaadt met bijvoorbeeld zonnepanelen.
Daarnaast betaal je voor een 100 procent elektrische auto geen wegenbelasting tot 2025. In 2025 betaal je alsnog maar 25 procent wegenbelasting. Dat betekent dat je ook deze kosten kunt aftrekken in de maand, ten opzichte van een reguliere brandstofauto. Maar de afwezigheid van wegenbelasting is niet het enige belastingvoordeel waar je mee te maken krijgt als koper of leaser van een volledig elektrische wagen.
Je kunt gebruikmaken van subsidies
Om een elektrische auto te kopen of privé te leasen hoef je niet altijd alles uit eigen zak te betalen. Sinds 10 januari 2023 kun je een zogenoemde Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) aanvragen. In 2024 vraag je de SEPP aan vanaf 9 januari tot 27 december. Je kunt in aanmerking komen voor een subsidie van 2.950 euro. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen om de subsidie te mogen ontvangen. Zo moet je de auto op tijd registreren en is het belangrijk dat de auto een actieradius heeft van minstens 120 kilometer. Je kunt de subsidie niet krijgen als je de auto leaset van de zaak.
Elektrische auto’s rijden steeds verder
Elektrische auto’s rijden enorm zuinig, zijn een zegen voor het milieu en ons klimaat en rijden heel stil. Het grote stigma waar de elektrische auto nog altijd mee kampt, is de actieradius. Sommige bestuurders worden al angstig als ze in een auto rijden waarvan de brandstofteller onder de 100 kilometer komt. Bij een elektrische wagen is deze speelruimte nog beperkter; je moet als je instapt al weten of de accu genoeg vermogen heeft voor je ritje.
Gelukkig is continu opladen niet meer nodig. De gemiddelde actieradius van een grote auto is inmiddels meer dan 400 kilometer en een kleiner model meer dan 300 kilometer. Er wordt ook al hard gewerkt aan een actieradius van 1.000 kilometer. Daarnaast wordt er ook gedacht aan slimme manieren om op te laden.
Een van deze manieren is een oplader die werkt via de weg. Net zoals je je elektrische tandenborstel oplaadt op een plateau, zo zou je ook je elektrische auto kunnen opladen via een oplader in de weg. Dat zou betekenen dat de actieradius zelfs niet meer het grootste struikelblok is, want opladen kan dan gewoon bij het stoplicht.
De modellen worden mooier
Je rijdt schoner, verder en goedkoper, maar zijn elektrische auto’s ook mooi? In de jaren negentig waren er al elektrische auto’s te koop. Deze modellen leken niet altijd evenveel op andere auto’s op de weg en hadden een nogal plomp uiterlijk. Je wilde er met andere woorden niet in gezien worden.
Pas in de eenentwintigste eeuw komen elektrische auto’s in een stroomversnelling terecht en beginnen autobouwers modellen te ontwikkelen die soms zelfs moderner en stoerder zijn dan gewone brandstofmodellen. Bovendien komen er ook steeds weer nieuwe autobouwers bij, zodat de markt beter met elkaar concurreert en fabrikanten elkaar aftroeven in bijzondere modellen.
Ook de auto’s van fabrikanten uit Azië, zoals het Chinese BYD, zijn al net zo mooi en aerodynamisch ontwikkeld als de modellen die je kent uit Europa en de Verenigde Staten.
Wie kan opladen, heeft vaker een parkeerplek
Een wat minder opvallend voordeel van een elektrische auto kopen is de garantie op een parkeerplek. Hoewel je natuurlijk niet overal een parkeerplaats zal vinden met een laadpaal, is de kans dat je hierdoor een lege plek vindt in de stad of een volle garage wel een stuk groter nu vrijwel iedereen nog op brandstof rijdt. Je kunt overigens geen eigen parkeerplaats met laadpaal aanvragen in je gemeente. Als er meer mensen in je buurt een elektrische wagen hebben, mag iedereen gebruikmaken van de openbare laadpaal.
Een bijdrage leveren aan het milieu, geeft een goed gevoel
Uit onderzoek in de psychologie blijkt dat zin geven aan het leven je gelukkig maakt. Goed doen voor het milieu valt hier ook onder. Als je kiest voor elektrisch rijden draag je je steentje bij aan een beter klimaat en beter milieu. Hoewel de productie van een EV milieubelastender is dan van een brandstofauto, veroorzaakt een elektrische auto zelf minder vervuiling en minder geluidsoverlast (want elektrische auto’s zijn heel stil). Rijd je meer dan 39.000 kilometer met een elektrische auto op groene stroom (afhankelijk van model). Dan is een EV beter voor het milieu dan een brandstofauto.
Door duurzaam te rijden doe je dus goed voor de planeet, maar ook voor jezelf, omdat duurzame keuzes nu eenmaal een beter gevoel geven.