Nieuwe BMW 7 Serie: Vertrouwde verschijning
Beetje zielig voor BMW. Het merk probeerde in de afgelopen dagen nog wat spanning te creëren rondom de nieuwe 7 Serie, maar helaas was het vlaggenschip al maanden geleden door de kieren van het internet naar buiten gelekt. Gelukkig maakt dat het nieuwe non plus ultra uit München niet minder interessant.
Het uiterlijk van de 7 Serie (G11) is daarentegen weinig verrassend. Ook als er voortijdig geen foto’s van waren opgedoken, zou het niet voor opgetrokken wenkbrauwen hebben gezorgd. Het is een nette BMW-sedan, niet meer, niet minder. De neus is duidelijk schatplichtig aan de 3 Serie (zie de koplampen die doorlopen tot aan de grille) en de achterkant heeft op een bepaalde manier zelfs wat 5 Serie GT-trekjes.
“De neus is duidelijk schatplichtig aan de 3 Serie”
De nieuwe 7 komt in oktober op de markt als 740i (3,0 liter zescilinder turbo met 326 pk), 750i (4,4 liter V8 twinturbo met 450 pk) en 730d (3,0 liter zescilinder turbodiesel met 265 pk). Begint volgend jaar introduceert BMW de 740e, een stekkerhybride die een gecombineerd vermogen van 326 pk uit een 2,0 liter viercilinder en een elektromotor haalt. De theoretische CO2-uitstoot van het model moet 49 g/km bedragen, wat in 2016 goed is voor 15 procent fiscale bijtelling.
Alle motoren brengen hun vermogen en koppel aan het asfalt via een achttraps automaat. Deze transmissie maakt gebruik van navigatiedata om zo de juiste schakelactie in te zetten voor de weg die nog komen gaat. In zijn adaptieve modus stelt de 7 Serie overigens niet alleen de bak optimaal in, maar ook het karakter van de motor en het onderstel. Hij doet dit op basis van gps-gegevens en een analyse van het rijgedrag van zijn bestuurder.
Luchtvering is voortaan op zowel de voor- als achteras standaard, evenals variabele dempers en LED-koplampen. Optioneel zijn vierwielbesturing, elektromechanische stabilisators en vierwielaandrijving. Autonoom is de kersverse BMW verregaand, op voorwaarde dat je tenminste een vinger aan het stuur houdt. Zijn adaptieve cruise control houdt afstand tot voorgangers, blijft keurig binnen de lijnen en neemt de toegestane snelheid aan die hij van verkeersborden leest.
Ook introduceert BMW een automatische inparkeerfunctie, waarmee de 7 Serie zichzelf in of uit bijvoorbeeld een krappe garage kan rijden. De bestuurder hoeft er alleen maar naast te staan om instructies te geven via de contactsleutel. Het systeem werkt echter alleen als de wagen recht voor een vak staat en niet meer dan anderhalf keer zijn wagenlengte hoeft te rijden. Tenminste, vooralsnog.
Bepaalde voorzieningen in iDrive laten zich voortaan ook met handsignalen besturen. Denk aan een draaiende beweging om het volume van de radio omhoog of omlaag te brengen of een wenk- of wegwerpgebaar om een binnenkomend telefoontje te accepteren of te weigeren. Een 3D-sensor in het interieur herkent voorgeprogrammeerde bewegingen en zet die om in acties. Tijdens een eerste kennismaking leek het systeem prima te werken.
De grootste innovatie ligt echter onder de huid van de 7 Serie, want zijn zogenoemde ‘carbon core’ is het eerste chassis van een productieauto met een mix van staal, aluminium en koolstofvezel om het gewicht omlaag te brengen. Hoeveel lichter de koets is geworden ten opzichte van zijn voorganger houdt BMW geheim, maar wel wil de fabrikant verklappen dat de 7 Serie in zijn totaliteit ongeveer 130 kilogram minder weegt.
Prijzen en alle details
Meer details over de nieuwe BMW 7 Serie en benieuwd naar de prijzen? Klik hier voor alle details en prijzen van de BMW 7 serie op Telegraaf.nl/autovisie.
Geschiedenis van de BMW 7 Serie
BMW 7 Serie (E23) 1977 – 1986
De stamvader van BMW’s vlaggenschipreeks. Toegegeven, de E3 (1968 – 1977) was een 7 Serie in alles behalve naam, maar wat naamgeving betreft is de E23 genesis. En zoals het een model uit de ‘obernklasse’ betaamt, was de 7 Serie zijn tijd vooruit. Zo had luxelimousine als eerste BMW climate control, een service interval indicator en een elektronische waakhond die de bestuurder op de hoogte bracht van eventuele storingen.
BMW 7 Serie (E32) 1986 – 1994
De 7 Serie 2.0 legde de luxelat een stuk hoger. BMW introduceerde van de sedan niet alleen een ‘gewone’ versie, maar ook een 11,4 centimeter langere L-variant. Daarbij debuteerde in 1987 de 750i, met de M70 V12 die later (zwaar aangepast) zijn weg zou vinden naar de met bladgoud beklede motorruimte van de McLaren F1. De twaalfcilinder 7 Serie was snel, maar ook de allereerste BMW die werd beteugeld op 250 km/h.
BMW 7 Serie (E38) 1994 – 2001
De Bondauto die geen Aston Martin was. In 1997 deed de derde 7 Serie waar hij goed in was: een zakenman in alle comfort vervoeren op zijn achterbank. Met dat verschil dat 007 – undercover als vertegenwoordiger van Universal Exports – niet gereden werd, maar zijn BMW wegduikend voor kogelvuur bestuurde met zijn telefoon. Grappig feitje over de E38: in de laatste maanden van zijn bestaan schoten de verkopen omhoog omdat klanten het design van zijn opvolger niet bliefden.
BMW 7 Serie (E65/E66) 2001 – 2008
Oei, controverse! Met de vierde generatie van de 7 Serie gooide BMW de knuppel keihard in het hoenderhok en dat kwam het merk op veel kritiek te staan. Vooral de uitgesproken stilering van ‘der Siebener’ – getekend onder verantwoordelijkheid van de Amerikaan Chris Bangle – en het wat lastig te bedienen iDrive-systeem bleken stenen des aanstoots. En toch leden de verkoopcijfers er niet onder. De E65/E66 ging als warme Beierse broodjes over de toonbank.
BMW 7 Serie (F01/F02) 2008 – heden
Geen gekkigheid meer bij de allereerste BMW die intern een F-code meekreeg – of het moeten de wat wijd opengesperde neusgaten van de vijfde 7 Serie zijn. En vooruit, het model werd geleverd met een meer dan overdadige V12 met twee turbo’s, maar de F01/F02 dacht toch wel degelijk aan de zeehondjes en de ijsberen. Als ActiveHybrid 7 koppelde hij een zescilinder aan een elektromotor, met als resultaat een vermogen van 354 pk en een (uiterst theoretische) CO2-uitstoot van 158 g/km.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze 5 hot hatch-occasions zijn nu verrassend goed te betalen
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?