Audi TT versus BMW Z3: welke spotgoedkope cabrio-occasion is beter?
Een cabrio blijft voor velen een droomauto, maar dat hoeft niet, ook niet met een kleine portemonnee. Als twintigers met een beperkt budget zijn collega Stijn Kuster en ik de aangewezen personen op met maar vijf mille te gaan shoppen voor een zomerse occasion. Helaas had Moeder Natuur andere plannen.
Als voormalig eigenaar van een MX-5 lijkt de keuze voor Kuster ogenschijnlijk simpel. Het blijkt echter lastig om die sportieve roadster op de kop te tikken voor minder dan 5.000 euro, zelfs een exemplaar van de minder populaire tweede generatie, de NB.
BMW Z3-cabrio voor minder dan 5.000 euro
Ik heb een voorliefde voor BMW’s uit de jaren ’80, ’90 en zelfs van begin 2000. Naar mijn mening bereikte BMW’s vormgeving en rijplezier hier zijn hoogtepunt. Na een korte zoektocht op het internet blijkt helaas ook een goede, dakloze 3-serie van de generaties E36 of E46 met weinig kilometers er niet in zit. Gelukkig is er nog een andere optie: de BMW Z3. Voor minder dan 5.000 euro zijn er op dit moment zo’n vijftien exemplaren te vinden in Nederland. Kusters oog valt uiteindelijk op een andere Duitse cabriolet: de Audi TT.
Specificaties | Audi TT | BMW Z3 |
---|---|---|
Prijs | €4.744 | €4.250 |
Nieuwprijs + bouwjaar | €37.500 (2003) | €31.083 (1997) |
Tellerstand | 176.270 | 225.821 |
Aangeboden door | De Groot, Soesterberg | Jos Priem, Vinkeveen |
Topsnelheid | 222 km/h | 194 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 seconden | 10,5 seconden |
Gemiddeld verbruik | 8,2 l / 100 km | 7,8 l / 100 km |
Motor | vier-in-lijn, 1781 cc, turbo, 5 kleppen per cilinder |
vier-in-lijn, 1796 cc, 2 kleppen per cilinder |
Max. vermogen | 150 pk (110 kW) | 115 pk (85 kW) |
Max. koppel | 210 Nm | 168 Nm |
Transmissie | Vijftraps handbak | Vijftraps handbak |
Massa leeg | 1.350 kg | 1.135 kg |
Het ietwat gedrongen achterkantje, de vier subtiele luchtkieuwen en de ouderwets lange motorkap, die ook een krachtige zes-in-lijn moet kunnen herbergen, maken van de Z3 sierlijk geheel. Maar mijn oog viel vooral op de dunkelgrüne kleur en smaakvolle velgen.
Voor minder dan vijf mille zijn die zescilinders helaas niet meer te vinden. In deze Z3-occasion ligt dan ook de ietwat saaie 1,8-liter vierpitter met handgeschakelde vijfbak. Tijdens de eerste pirouetjes van de krukas zijn nog niet alle cilinders wakker. Een dotje gas zorgt voor wat leven in het blok en naarmate er meer temperatuur in komt, krijgt het motortje de smaak te pakken.
Gebruiksaanwijzing bij oude occasions
Occasions van deze leeftijd hebben doorgaans een gebruiksaanwijzing; helaas zit die er nooit bij. Zo moet de volumeknop van de radio in deze occasion soms een beetje zin maken. De radio uit is dan ook een betere optie. Zo geniet je optimaal van de stoer klinkende roffel, veroorzaakt door een sportieve einddemper. Het binnenwerk van de rechterbuitenspiegel leidt een eigen leven en danst er bij elke hobbel vrolijk op los.
Zelfs in het druilerige weer rijdt de Z3 beter dan je wellicht verwacht van een 27 jaar oude auto. Terwijl ik het flink versleten sportstuurtje stevig vastknijp, rolt de roadster opvallend scherp de bocht in. De slappe carrosserie, een pijnpunt van veel cabrio’s, is ook in deze Z3 merkbaar, maar niet hinderlijk.
Het waterdichte stoffen dak is een aangename verrassing, evenals het feit dat de elektrisch verstelbare stoelen érg goed zijn verwarmd. Verder zijn ook de spiegels verwarmd en elektrisch verstelbaar. En ja, ook deze functioneren nog.
BMW Z3 als alternatief voor de MX-5
Met een prijskaartje van nog geen 5.000 euro komt de BMW Z3 over als een betaalbaar en origineel alternatief voor de populaire Mazda MX-5. Een prettige rijdersauto voor liefhebbers met een kleine portemonnee. Met de gezapige motor hoef je geen ronderecords te verwachten. Maar tijdens rustige ommetjes met de kap omlaag zal de beschaafde vierpitter zal volstaan. In de stromende regen zou airconditioning geen overbodige luxe zijn in de BMW Z3. In dat opzicht heeft de Audi TT-occasion een streepje voor.
Over de Audi TT gesproken: de liefhebber ziet direct dat het gekozen exemplaar een neuscorrectie heeft gehad. Het kleine budget stuurt ons richting handelaren die veelal occasions verkopen met hoge kilometerstanden of exemplaren die volledig naar wens zijn gemaakt van de vorige eigenaar.
De neus van dit exemplaar mag dan een eigenhandige ‘facelift’ hebben gehad, onderhuids is deze TT wel authentiek en daar valt dan ook weinig over te klagen. Met de 150 pk viercilinder turbomotor rijden we de minst vermogende variant. Toch is de 210 Nm aan koppel genoeg om je het gevoel te geven dat het een potente auto is.
Hoewel de TT met zijn 1315 kilogram bijna 200 kilogram zwaarder is dan de Z3, geven de duw en het blazende geluid van de turbo een sportievere rijervaring dan de ondergemotoriseerde Z3. Waar het koppelingspedaal verre van nieuw aanvoelt, is de versnellingsbak van de occasion, met in dit geval vijf korte slagen, gelukkig soepel en trefzeker.
Minder opties
‘Wat er niet op zit, kan niet kapot’ is ook al zo’n bekende autowijsheid. In dat opzicht is de Z3 de betere keuze. Van een elektrisch bedienbaar tankklepje, een elektrisch bedienbaar dak tot aan de optionele stoelverwarming, het zit er allemaal op.
Het gemis van zijdelingse steun is zowel in de Z3 als in de TT groot. De stoelen houden de bestuurder niet op zijn plaats als een bocht scherper wordt aangesneden. Sportief rijden zit er dan ook niet in. De natte, koude omstandigheden maken bovendien weer eens duidelijk hoe belangrijk goede, niet te oude banden zijn voor stuurplezier, hoe goedkoop de cabrio ook is.
Audi TT of BMW Z3: welke cabrio voor minder dan 5.000 euro is de beste occasion?
Waar de Z3 na een dag rijden aanvoelt als een leuke projectauto voor erbij, laat de Audi een andere indruk achter. Een TT moet je simpelweg niet willen voor minder dan vijf mille. In deze prijscategorie zijn leuke Z3’s te vinden, maar goede TT’s zijn schaars. Spaar daarom liever door als u de Audi-occasion op de oprit wilt hebben.
Daarbij kan er bij de TT simpelweg meer kapot dan bij de Z3. Onderdelen zijn goed te verkrijgen, maar reparaties vallen doorgaans niet goedkoop uit, al is de techniek van de TT ook weer niet te bestempelen als onbetrouwbaar. Maar de betere TT’s zijn simpelweg duurder dan 5.000 euro. Met een kleine portemonnee is de Z3 daarom de betere keuze.
Lees nog wel even deze 5 tips bij het kopen van een tweedehands cabrio, voordat je het internet gaat afstruinen naar betaalbare occasions.
Een uitgebreidere versie van deze reportage verscheen eerder in het Autovisie Magazine.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij
-
5 heerlijke GT’s die inmiddels flink zijn afgeschreven als occasion
-
Occasions alleen in westen populair, Chinezen kopen niet tweedehands
-
Deze 5 stuurmansauto’s koop je voor minder dan 5.000 euro als occasion
-
Hardcore sportwagens: Honda S2000 vs. Opel Speedster