‘Het nieuwe normaal’-dilemma: Citroën C4 vs. Renault Arkana
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fc4-vs-Arkana-1-van-100.jpg)
De Citroën C4 gaat voortaan als crossover door het leven, en tegelijk met de komst van de Renault Arkana is de Mégane hatchback van de markt gehaald. Hoog zitten zult u, maar bij welk merk?
Fotografie: Martijn Bravenboer
Wen er maar aan, want het worden er alleen maar meer. De opkomst van de crossover ten koste van de hatchback en stationwagon is al een tijdje bezig en lijkt niet binnen afzienbare termijn te stoppen. Sterker nog, de EV’s die langzaam maar zeker het straatbeeld overnemen, zijn veelal boven op een accupakket in de bodemplaat gebouwd en daardoor ‘van nature’ hoger dan normaal.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fc4-vs-Arkana-39-van-100.jpg)
Mégane E-Tech
Zie bijvoorbeeld de aanstaande Renault Mégane E-Tech Electric die volgend jaar op de markt verschijnt. En het zou zomaar kunnen dat de volledig elektrische versie van deze Citroën C4 ervoor verantwoordelijk is geweest dat de gehele modellijn voortaan met een iets hogere instap voor de dag komt. Een crossover in de puurste zin van het woord, want met enige fantasie zie je er ook een coupé, een sedan en een hatchback in.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fc4-vs-Arkana-68-van-100.jpg)
Voor de C4 wordt geen gebruik gemaakt van hetzelfde platform waarop onder andere de nieuwe Peugeot 308 en Opel Astra worden gebouwd, maar van een opgerekte versie van de bodemplaat die we kennen van onder meer de Peugeot 208 en Opel Mokka.
Zelfde aanpak
Voor de Arkana is eenzelfde aanpak gekozen, want die deelt z’n techniek met onder andere de Clio en Captur (dus niet de Mégane en Kadjar). Van de Arkana komt geen volledig elektrische versie, maar hij maakt wel deel uit van Renaults nieuwe strategie met meer geëlektrificeerde (lees: hybride) auto’s. De mild-hybrid zal Nederland overslaan, waardoor uitsluitend deze full-hybrid overblijft. Diens lage CO2-uitstoot geeft Renault de kans om zijn prijs ondanks de complexe aandrijflijn op hetzelfde niveau als de conventioneel gemotoriseerde Citroën C4 te houden. Dus welke gaat het worden? In de huidige Autovisie Magazine lees je alle testresultaten en ons eindoordeel!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fc4-vs-Arkana-6-van-100.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Wil je een Porsche kopen? Ga eens proefrijden in een Polestar’
-
BMW i4 vs. Polestar 4: deze premium EV is het best
-
Directeur TT Circuit Assen: ‘Op sociale impact scoren we beter dan PSV’
-
Lynk & Co: ‘onze marktlancering was vrij briljant’
-
Offroaden met Dacia Duster gaat fout! Uren vast in modder
-
Racelicentie in 3 dagen: dit kost de intensieve racecursus
-
Mercedes G 580 EQ vs. MHero 1: welke EV is de beste 4×4?
-
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
-
Efficiëntie van elektromotor is al 97 procent, maar Audi wil meer
-
Racecursus voor een racelicentie: “Ik vloog eraf op het Scheivlak”
-
Audi RS Q8 Performance vs. Hyundai Ioniq 5 N: welke is leuker?
-
Mats van den Brand: ‘Mijn eerste M3 was een frikandel’