Droomreportage Porsche 911 GT3 vs Toyota GR Yaris
Het afgelopen jaar was de favoriete reportage van Peter Hilhorst die tussen de Porsche 911 GT3 en de Toyota GR Yaris. De auto’s en de plek zorgden voor het perfecte plaatje.
Het is de eeuwige discussie. Wat moet er in de ideale garage? Wel, een Porsche 911 GT3 en een Toyota GR Yaris bijvoorbeeld. Totaal verschillend, maar ook helemaal niet. Het is de eerste keer dat een Yaris als een automobiel lustobject wordt gezien en kans maakt in een droomgarage met twee plekken. Daar is echter alle reden toe.
Steengoed
De Toyota GR Yaris is zelfs extremer dan de Porsche 911 GT3, omdat hij nóg sterker afwijkt van de basisversie dan de Duitse volbloed. Die komt als eerste naar boven op de altijd broeiende vraag naar de optimale indeling van het wagenpark. Uit een reflex zegt iedereen de GT3 en niemand zal teleurgesteld zijn. Porsches van de GT-divisie zijn zonder uitzondering steengoed. Daar kun je inmiddels blind van uitgaan. Geslepen tot een zekerheid. Maar de eeuwige discussie is daarmee niet afgesloten, maar juist geopend. Kan dit tweetal alle stuurwensen vervullen en welke krijgt een plek vooraan?
Bevrijding
De locatie voor de reportage was net zo bepalend. Luxemburg, het Groothertogdom is zo’n fijn oord, doordat er vooral eensgezinde gelukszoekers komen die kermende banden als kreten van rijverrukking zien en benzinedampen als geestverruimend ervaren. De rit ernaartoe voelde als een bevrijding. Midden in 2021 groeide het verlangen om weer eens buiten Nederland te sturen en het vraagteken werd steeds groter. Wat als? Wat áls de grenzen weer opengaan en ons favoriete stuurgebied in Luxemburg weer zonder allerlei restricties toegankelijk wordt? Wat neem je mee? Een AMG, een M of toch iets anders? Er zijn de voorbije twaalf maanden maar een paar funauto’s die door een precisiebombardement van publiciteit en hun specificaties zo gehypet zijn. Die ziet u hier.
Twee disciplines
Met de Porsche 911 GT3 en zijn raspende boxer-zes die 510 pk levert, krijg je de circuitbeleving. Met een tot 9000 toeren door jankende motor, strak en gedisciplineerd op de ideale lijn met elke ronde geperfectioneerde handelingen? Of een wilde improvisatie vol gripverrassingen op een rallyproef? De GR Yaris is met vierwielaandrijving, 261 pk sterke driecilinder en een heerlijk te manipuleren weggedrag een icoon in wording. Ze blinken allebei uit in twee verschillende disciplines. Maar welke komt er nu in de garage te staan?
Pole position
Zolang er geen passend substituut is voor de rauwe racebeleving van een Porsche 911 GT3 moét hij een prominente plaats krijgen. Een vervanger vinden voor de GR Yaris is zo mogelijk nog moeilijker. Een mechanisch, zó compleet uitgerust rallywapen voor de straat is voorlopig van geen ander merk te verwachten. Beide horen thuis in de ideale speelgarage. In de zomermaanden staat de GT3 op pole position en in de wintermaanden de GR Yaris vooraan onder de startboog. Dan zijn ze allebei in hun element. Einde discussie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Er is weinig veranderd aan de nieuwe Porsche 911 GT3. En dat is prima
-
Jeffrey Spalburg: ‘Cabaretiers, de snelle jongens van het theater’
-
Rijden met een Facel Vega: een verleider
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
We reden de Bruce McLaren-route in een GTS
-
‘Het is simpel: Volkswagen Golf is de meest complete in zijn klasse’
-
BMW M5 Touring (E34) vs. BMW i5 Touring: terug naar het begin station
-
Autovisie Garage: partycrashen met onze Nissan Skyline
-
Italtecnica: ‘De verbrandingsmotor heeft veelbelovende toekomst’
-
CEO Citroën: ‘We moeten de strijd op eigen kracht winnen’
-
Microlino en Rolls-Royce Spectre: muis tegen de olifant