Wat is de lekkerste hyperhatch van het moment?
Echt dikke hatchbacks zijn er steeds minder, maar bij Audi en Mercedes-AMG kun je nog wél voor aankloppen voor relatief compacte, maar bloedsnelle auto’s. Kiezen we voor de RS 3, of gaan we voor de A 45 S?
Fotografie: Jérôme Wassenaar
De Mercedes-AMG A 45 S draagt al geruime tijd de kampioensgordel in de zwaargewichtdivisie van de hatchbacks. Een klasse apart, waarin de compacte familieauto minimaal 400 pk, vierwielaandrijving, veel instelmogelijkheden en weelderige luxe heeft. Geen uitgeklede puristen, maar verzorgde vechtmachines. De A 45 S combineert moeiteloos de rol van showman, trackdaykanon, rallybeest en driftspecialist. Hij beoefent dan ook mixed martial arts, waarin verschillende disciplines tot één overkoepelende vechtsport worden samengebracht. De Mercedes-AMG hoeft niets meer te bewijzen, maar zich alleen te verdedigen om de liefhebber in zijn fanzone te houden.
Roemrijke vijfcilinder
Audi probeert de vaardigheden van de A 45 S te evenaren en eindelijk door te dringen tot het selecte gezelschap van écht overtuigende hot hatches. Met zijn roemrijke vijfcilinder, onbreekbare tractie en sterke merkimago had hij al een flinke achterban, maar de enthousiaste stuurman negeerde hem vanwege zijn klinische en eendimensionale karakter. Prima voor dagelijks gebruik, maar niet de eerste keuze voor een boeiende rit over een bergpas. Dat moet veranderen met deze derde generatie. Vierwielaandrijving blijft heilig, maar een dominante achteras is tegenwoordig minstens zo zaligmakend. Daar heeft de A 45 S immers zijn titel mee veroverd.
Audi RS 3 vs Mercedes-AMG A 45 S: Een heuvelklim met hyperhatchbacks
Audi heeft de integrale aandrijving van de RS 3 dan ook grondig gewijzigd om hem een aansprekender weggedrag te geven. Niet alleen maar hopeloos onderstuur, maar een met het gaspedaal manipuleerbare balans. Daarvoor heeft hij uiteraard permanente vierwielaandrijving, maar ook een RS Torque Splitter, zoals Audi het noemt. Elke aandrijfas in de achtertrein is bedeeld met een elektronisch aangestuurde lamellenkoppeling om de krachten volledig variabel te verdelen. Door bijvoorbeeld in een linkerbocht de nadruk te leggen op de rechterachterband. Om zodoende het gevoel en gedrag van een achterwielaandrijver te creëren, waarmee zelfs gecontroleerde drifts mogelijk zijn.
Octagon
Verder heeft Audi de sterke punten van de vorige RS 3 zoveel mogelijk gehandhaafd. Voorin ligt wederom de 2,5-liter vijfcilinder turbomotor met 400 pk en 500 Nm. Dat is 20 Nm meer dan voorheen en hij is andermaal gepaard aan een automatische zevenbak met dubbele koppeling. Die is voorzien van iets kortere, eerste versnellingen voor een heftigere acceleratie. Binnen vier tellen naar 100 km/h bulderen is namelijk een verplichte ‘worp’ in de octagon waar dit duel wordt beslecht.
In Autovisie Magazine lees je nu alles over deze heerlijke hatchbacks, inclusief meetgegevens en prachtige fotografie. Liever ons magazine digitaal lezen? Kijk hier hoe dat moet.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW M5 Touring (E34) vs. BMW i5 Touring: terug naar het begin station
-
Autovisie Garage: partycrashen met onze Nissan Skyline
-
Italtecnica: ‘De verbrandingsmotor heeft veelbelovende toekomst’
-
CEO Citroën: ‘We moeten de strijd op eigen kracht winnen’
-
Microlino en Rolls-Royce Spectre: muis tegen de olifant
-
Erik Comas: ‘Ayrton Senna heeft mijn leven gered’
-
Rise and shine: op pad met vijf unieke, verhoogde auto’s
-
Alfa Romeo 75 3.0 V6 vs. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
-
EV-uitdaging: in één dag naar top Stelviopas met Nio ET5 Touring
-
We deden ongetraind mee aan een rally: de race
-
Leren rijden in een bijna 100 jaar oude Ford Model T
-
Eerste rijles in een Ford Model T (1925): “Niets is wat het lijkt”