Waarom de Hyundai Ioniq 5 beter is dan de Tesla Model Y
Tesla was jarenlang de onbetwiste elektrokoning, maar daar komt verandering in door de Hyundai Ioniq 5. Die vormt de nieuwe norm in EV-land.
Hyundai en zustermerk Kia komen met een specifieke bouwdoos voor elektrische modellen, waarvan de complete auto-industrie bloednerveus wordt. Inclusief het altijd zo oppermachtige Tesla. Op het nieuwe E-GPM-platform met een 800 volt-boordnet staat deze Ioniq 5. Hij maakte een ijzersterke eerste indruk en wordt direct geconfronteerd met de Model Y. De nieuwste Tesla en daardoor in potentie de beste elektrische auto van het moment. Toch?
Tesla duur
De Tesla Model Y wordt hoger gepositioneerd dan de Model 3 en is vooralsnog alleen leverbaar met vierwielaandrijving als Long Range of Performance. Er komt een voordeligere achterwielaangedreven met kleinere accu, maar op dit moment heeft hij een basisprijs van 64.000 euro. Daarvoor krijgt u een 351 pk en 537 Nm sterke crossover. Het accupakket heeft een capaciteit van naar verluidt 70 kWh en een range van 507 kilometer.
Koopje
Hyundai kan de Ioniq 5 al voor 43.500 euro leveren. Dat is een achterwielaangedreven versie met 53 kWh-accu en een rijke basisuitrusting. Maar gezien de prijs van de Tesla komt de Ioniq 5 in zijn royaalste uitvoering. Dat is de uiterst luxueuze Project 45 73 kWh AWD-versie van 58.695 euro met 305 pk en 605 Nm. Een koopje in vergelijking met de Tesla.
Laadkanon
De Hyundai Ioniq 5 kan door zijn 800 volt-spanning laden met circa 230 kW, maar dat heeft hij niet gehaald. Wel wist hij zowel aan de 300 kW-paal van Fastned als aan het 350 kW-station van Ionity vergelijkbare pieken zien van 215 kW. Erg netjes voor deze prijsklasse en binnen 20 minuten laadt hij van 10% naar 80% State of Charge. De Model Y moet met zijn 400 volt-systeem aan de eigen V3 Supercharger kortstondig 250 kW kunnen halen, maar hij bereikte in onze handen zijn maximum bij 180 kW. En zo kwamen er in de dubbeltest meer zaken naar boven, waaruit blijkt dat Tesla zeker niet meer de alleenheerser in de wereld van de elektrische auto is. Lees de verrassende uitslag nu in Autovisie nummer 20.
We hebben dus al verklapt dat de Hyundai Ioniq 5 beter is dan de Tesla Model Y. Maar het is natuurlijk interessant om te weten waaróm. Dat lees je uitgebreid in Autovisie Magazine nummer 20. Daarin gaan we uitgebreid in op de kosten, uitrusting en veiligheid van beide modellen. We vertellen je alles over het comfort en de functionaliteiten aan boord, alsmede de rij-eigenschappen, prestaties en verbruik van beide auto’s. Bovendien vind je alle resultaten van onze uitgebreide testmetingen.
Autovisie Magazine
Autovisie Magazine ligt nu in de winkel. Liever online lezen? Dat kan ook. Via deze pagina kunnen je een voordelig digitaal abonnement afsluiten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Jeffrey Spalburg: ‘Cabaretiers, de snelle jongens van het theater’
-
Rijden met een Facel Vega: een verleider
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
We reden de Bruce McLaren-route in een GTS
-
‘Het is simpel: Volkswagen Golf is de meest complete in zijn klasse’
-
BMW M5 Touring (E34) vs. BMW i5 Touring: terug naar het begin station
-
Autovisie Garage: partycrashen met onze Nissan Skyline
-
Italtecnica: ‘De verbrandingsmotor heeft veelbelovende toekomst’
-
CEO Citroën: ‘We moeten de strijd op eigen kracht winnen’
-
Microlino en Rolls-Royce Spectre: muis tegen de olifant
-
Erik Comas: ‘Ayrton Senna heeft mijn leven gered’
-
Rise and shine: op pad met vijf unieke, verhoogde auto’s