Lamborghini of Golf? 24 uur in Nederland jagen op het antwoord
We gingen een etmaal op zoek naar stuurplezier in onze lage landen met een heel bijzonder duo. Welke is de beste entertainer? De Lamborghini of de Golf?
Fotografie: Sytse Dijkstra
De Elvis van Lamborghini
De Lamborghini Huracán STO komt op als een Elvis. Zijn gevleugelde outfit overtreft zelfs de witte, met edelstenen bezette jumpsuit van The King in zijn laatste dagen. Een Huracán is nooit gewoon, maar deze STO is meer dan over the top, zo in het wit met zijn stickers en kleurige accenten. Zijn 560 pk V10 heeft een inhoud van 5,2 liter en de blokhoek tussen de twee cilinderrijen is 90 graden.
Het is bovendien een machine die standaard een drysump–smering heeft. Zeker voor deze STO, een typeaanduiding die staat voor Super Trofeo Omologato, in feite de straatversie van een echte raceauto, is dat absolute noodzaak. Want het antwoord op de vraag ‘wat moet je ermee?’ is deels, of misschien wel grotendeels te beantwoorden met de simpele respons ‘het circuit op’. Deze omologato is een serieuze trackday–car, een raceauto die slechts een minimale inburgeringscursus heeft ondergaan, puur om hem op kenteken te krijgen.
Golf R is een echte sleeper
De Golf R is de absolute tegenpool van de extraverte Lamborghini. Het is een echte ‘sleeper’ een auto waaraan je niet afziet hoe speciaal en snel hij is. Je moet uitleggen dat de R niet zomaar een Golf is. En dat de vraag Lamborghini of Golf niet zo vergezocht is als hij lijkt. Kenners weten dat de R alweer sinds de R32 de overtreffende trap van de Golf GTI is, en wij weten uit eerdere tests dat hij toch niet altijd de spannendste was. Vierwielaandrijving in combinatie met een te veilige onderstelafstemming kunnen zelfs de spannende kanten van een 300 pk sterke hatchback doen vervagen. Iets wat bij voorgangers van deze R het geval is geweest, bewust.
Golf is een supercar killer
Je moest dan voor de Performance–versie van deze Golf met semi-slicks gaan om het scherpe randje dat er in de basis in zat, ‘terug’ te kopen. Het goede nieuws is dat de huidige R al meer scherpte bezit en deze Performance zeker. Niet voor niets meldden we na de eerste testritten blij dat ‘de stijgende lijn werd voortgezet’. Deze 65–plus (qua euro’s in duizendtallen, welteverstaan) super–Golf imponeerde.
Nog niet eens zozeer met zijn 320 pk viercilinder turbomotor, want die kennen we allang als een goede, maar niet spectaculaire krachtbron. Nee, hij maakt vooral indruk door zijn wegligging en rijeigenschappen, dankzij een goed onderstel en slimme vierwielaandrijving met veel koppelingen, torque vectoring en een sper. Daarmee blijkt hij een supercar-killer die op de openbare weg in Nederland een Lamborghini vaak kan bijbenen. Lamborghini of Golf is dus helemaal niet zo’n gekke vraag.
Allebei in de Supertest
In Nederland kun je de STO zelden een performance laten geven, terwijl je met de Golf R elke dag op pad kunt en de zeldzame momenten dat het wel kan, gas kunt geven. Er zijn niet veel auto’s die die dubbelrol zo goed aankunnen. Wil je de hele reportage lezen met fantastische fotografie koop dan Autovisie magazine. En als je wilt weten hoe deze Golf R en Huracán STO op het circuit presteren koop dan ook nummer 26 met daarin de Autovisie Supertest met nog veel meer spannende auto’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW M5 Touring (E34) vs. BMW i5 Touring: terug naar het begin station
-
Autovisie Garage: partycrashen met onze Nissan Skyline
-
Italtecnica: ‘De verbrandingsmotor heeft veelbelovende toekomst’
-
CEO Citroën: ‘We moeten de strijd op eigen kracht winnen’
-
Microlino en Rolls-Royce Spectre: muis tegen de olifant
-
Erik Comas: ‘Ayrton Senna heeft mijn leven gered’
-
Rise and shine: op pad met vijf unieke, verhoogde auto’s
-
Alfa Romeo 75 3.0 V6 vs. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
-
EV-uitdaging: in één dag naar top Stelviopas met Nio ET5 Touring
-
We deden ongetraind mee aan een rally: de race
-
Leren rijden in een bijna 100 jaar oude Ford Model T
-
Eerste rijles in een Ford Model T (1925): “Niets is wat het lijkt”