Luik-Bastenaken-Luik met de nieuwe BMW 2-Serie Coupé
De voorjaarsklassieker Luik-Bastenaken-Luik staat stijf van de beklimmingen. Het wielermonument is een gevreesde beproeving en daarmee een perfect parcours voor de achterwielaangedreven 2-Serie Coupé. Heeft BMW de goede vorm weer te pakken?
Fotografie: Martijn Bravenboer
Het respect voor de wielersport is groot. Bikkelharde kerels, die vermomd als broze mannetjes, met knokige schouders, geschoren benen en te strakke broekjes enorme afstanden afleggen. Onmenselijke wezens met een ongekende wilskracht en een peilloze pijngrens. Dikwijls stuiteren ze als knikkers over de weg, worden bijkans gefileerd door prikkeldraad of vliegen als bowlingballen door de dranghekken. Om vervolgens doodleuk verfomfaaid hun weg te vervolgen.
Incasseringsvermogen
De koers wacht op niemand en op karakter fietsen hoort erbij. Ze vegen onbewogen het bloed van hun ledematen, schudden de botten weer op hun plek, zetten het stuur recht en malen de pedalen weer rond. Het incasseringsvermogen is onvoorstelbaar en noodzakelijk. Niet alleen in de grote rondes als de Tour de France, maar ook in de beruchte voorjaarklassiekers. Uitputtende dagwedstrijden waarvan Luik-Bastenaken-Luik de oudste is.
De roemrijke rondgang door de Ardense heuvels werd in 1892 voor het eerst gereden. Sindsdien zit hij altijd vol met snelle afdalingen, lange doordraaiers, benauwende dorpjes, overzichtelijke knikken, winderige plateaus, steile beklimmingen en krappe haarspelden. Uitdagend voor alles met wielen. De allergrootsten komen vanzelf bovendrijven. Hier worden reputaties gemaakt en gebroken. Juist dát is de reden van onze komst.
Merkfans
De nieuwe BMW 2-Serie heeft wat te bewijzen, want het rugnummer twee brengt de merkfans momenteel in mineur. Het zijn immers allemaal voorwielaandrijvers in ongemakkelijk ogende koetswerken. Tot de komst van deze Coupé. Een traditionele BMW met achterwielaandrijving en bescheiden buitenmaten. Maakt Luik-Bastenaken-Luik hem groot of moet ook deze 2-Serie lossen uit het peloton der stuurmansauto’s?
In Autovisie Magazine nummer 7 lees je nu een prachtige reportage over de kersverse BMW 2-Serie, die we meenamen naar de iconische route. Wil je het verhaal, en al onze andere reportages, liever digitaal lezen? Hier ontdek je hoe je voordelig een digitaal abonnement afsluit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Jeffrey Spalburg: ‘Cabaretiers, de snelle jongens van het theater’
-
Rijden met een Facel Vega: een verleider
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
We reden de Bruce McLaren-route in een GTS
-
‘Het is simpel: Volkswagen Golf is de meest complete in zijn klasse’
-
BMW M5 Touring (E34) vs. BMW i5 Touring: terug naar het begin station
-
Autovisie Garage: partycrashen met onze Nissan Skyline
-
Italtecnica: ‘De verbrandingsmotor heeft veelbelovende toekomst’
-
CEO Citroën: ‘We moeten de strijd op eigen kracht winnen’
-
Microlino en Rolls-Royce Spectre: muis tegen de olifant
-
Erik Comas: ‘Ayrton Senna heeft mijn leven gered’
-
Rise and shine: op pad met vijf unieke, verhoogde auto’s