Kan een tweedehands Tesla Model S een Mercedes S-Klasse bijhouden?
Tweedehands luxe van de bovenste plank, waarmee je ook met een schuin oog naar de toekomst kunt kijken. Ga je dan all the way met een tweedehands Tesla Model S of is er nog steeds niets beter dan een hybride Mercedes-Benz S-Klasse? Voor een occasionreportage in Autovisie Magazine zochten we ‘t uit.
Fotografie: Martijn Bravenboer
Wat als? Het is een vraag die ik mezelf regelmatig stel, en u zichzelf waarschijnlijk ook. Een vervelende vraag, omdat de andere keuze of handeling die op het betreffende moment ook onder handbereik was, vaak net zo eenvoudig uit te voeren was. Met een – in gedachten althans – rooskleurig resultaat tot gevolg, waardoor soms twijfel over de gemaakte keuze toeslaat.
Irrelevant
Maar het is tegelijkertijd een totaal irrelevante vraag. De geschiedenis is immers niet terug te draaien, waardoor het antwoord erop totaal zinloos is. En laten we wel wezen: hadden we op dat ene cruciale moment het andere pad genomen, dan zaten we nu waarschijnlijk te morren over de situatie waar we ons dán weer niet in zouden bevinden. Kortom, we moeten ons er in de meeste gevallen maar niet druk over maken.
Als er grote belangen mee gemoeid zijn, kan de vraag wel – en dan ook terecht – voor een enorme dosis hoofdpijn zorgen. Bij Daimler bijvoorbeeld, dat in 2009 besloot te investeren in het toen nog relatief kleine Tesla, maar vijf jaar later zijn aandelen in het bedrijf alweer verkocht. De radicale en innovatieve manier van werken van Elon Musk en consorten rijmde destijds niet met de traditionele aanpak van de Stuttgarters, waardoor de samenwerking niet verder ging dan wat conceptauto’s voor de Duitsers en hulp met de marktintroductie van de Model S voor de Amerikanen. Met alle gevolgen van dien, want Tesla blies in 2012 de concurrentie al van z’n sokken met die elektrosedan en is vandaag de dag bijna niet meer bij te houden in de elektrowereld, terwijl Mercedes-Benz nu pas met een echt antwoord komt in de vorm van de EQS.
Frenemies
Wat als de Duitsers wél hadden volgehouden en samen met Tesla de elektrowereld hadden bestormd? Een vraag die onmogelijk te beantwoorden is, en dat zullen we in dit statige duel ook niet proberen. Want wat als u op zoek bent naar een relatief jonge en bereikbare toplimousine, die dankzij een vorm van elektrificatie onze wereld met enig respect behandelt en in de komende jaren nog niet bang hoeft te zijn voor een herhaling van Aktie Tomaat uit de klimaathoek? Wie die vraag stelt, laat bovenstaande frenemies zomaar weer bij elkaar komen.
In Autovisie Magazine lees (en zie) je een uitgebreide reportage over het weerzien met de Mercedes-Benz S-Klasse 400 H en een tweedehands Tesla Model S. Kan de elektro-Amerikaan das Beste oder nichts ook als occasion bijhouden? Of weet-ie ‘m te overtreffen?
Lees ook:
Ook interessant
-
Betaalbare BMW E34-occasion is zo sterk als een moderne M3
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Jeffrey Spalburg: ‘Cabaretiers, de snelle jongens van het theater’
-
Waarom deze Audi A7-occasion met V6 nu minder kost dan kale A3
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Rijden met een Facel Vega: een verleider
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij