Onbetaalbaar mooi: rendez-vous tussen Ferrari Roma en Daytona
Met de Roma brengt Ferrari de film van de glorieuze granturismo’s opnieuw uit. Daarin zitten mooie verwijzingen naar de 365 GTB/4, wereldberoemd geworden als de Daytona. We regisseren voor een magazine-reportage een samenspel tussen een icoon en zijn jeugdige stand-in.
Fotografie: Jerome Wassenaar
Hoofdrol
De hoofdrol wordt op een natuurlijke manier opgeëist door de Ferrari 365 GTB/4 die ook reageert als fans “Daytona” naar hem roepen. De wereldster uit de periode 1968 en 1973 is volgens sommigen Maranello’s mooiste. Geef ze eens ongelijk. Niet voor niets zijn de lijnen van de Roma een eigentijdse invulling van deze Ferrari GT-kunst. Maar heeft de nieuwste granturismo naast de zichtbare spiegelingen ook andere overeenkomsten met de Daytona?
Peanuts
De auditie voor een rol naast de grootheid begint voor de Roma eerder die dag richting het oosten. Gewoon op de snelweg tussen de anonieme figuranten. Hij moet voor velen de eerste non-fictie Ferrari worden, want de Roma is met 232.900 euro de meest bereikbare jongensdroom van het merk. Dat is zeer relatief, omdat de coupé-cabriolet Portofino een slechts 12.000 euro hoger gage vraagt. Peanuts in dit segment en weet dat beide met wat special effects zomaar 300.000 euro kosten. De voorkeur zal bepaald worden door het wel of niet open willen rijden én de vormgeving. Of de specificaties, want de bijna 100 kg lichtere Roma haalt uit de aangescherpte 3,9-liter V8-twinturbo 620 pk. Om zijn afkomst niet te verloochenen haalt hij in amper drie tellen 100 km/h en de topsnelheid is meer dan 320 km/h. Maar voordat de manettino voor een actiescène naar Race gaat, mag de GT zijn andere talenten showen.
Miljoen euro
Het grind voor de The Gallery in Brummen knarst onder de hoeven van de Ferrari Roma als hij de Daytona nadert. Die staat daar in al zijn pracht te ontwaken. Waterdamp stijgt op uit de vier uitlaten en de V12 speelt een complex basloopje. Er zijn in vijf jaar tijd 1284 exemplaren van de 365 GTB/4 gebouwd en van de spider maar 122 stuks. Zeldzaam en begeerd door verzamelaars. Met als gevolg dat de prijzen voor een dichte versie zijn gestegen tot een miljoen euro en voor een open variant wordt nog véél meer gevraagd. Dit geeft aan dat deze generatie is doorgedrongen tot de automobiele meesterwerken.
Heilige graal
De motor is alleen al een genot voor het oog. Achter de vooras ligt de doorontwikkelde Colombo-V12 die opgeboord werd tot 4390 cm3. Daar verwijst de typeaanduiding naar, want 365 staat voor de inhoud van elke cilinder afzonderlijk. Het statige luchtfilter prijkt als kroon op die majestueuze twaalfcilinder. Er staat nergens Daytona in zijn paspoort, omdat hij die bijnaam kreeg van de media. Als eervolle verwijzing naar de Ferrari 1-2-3 tijdens de 24 Uur van Daytona in 1967. Die klinkende zege was overigens een jaar voor zijn onthulling op de autosalon van Parijs en sindsdien is er veel veranderd voor de 365 GTB/4. Deze Ferrari groeide uit van supermodel tot de heilige graal.
Lees de hele grote reportage met prachtige fotografie in Autovisie magazine. Haal hem bij de supermarkt ligt, of beter nog sluit een (digitaal) abonnement af.
Met dank aan Gallery Aaldering in Brummen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Jeffrey Spalburg: ‘Cabaretiers, de snelle jongens van het theater’
-
Rijden met een Facel Vega: een verleider
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
We reden de Bruce McLaren-route in een GTS
-
‘Het is simpel: Volkswagen Golf is de meest complete in zijn klasse’
-
BMW M5 Touring (E34) vs. BMW i5 Touring: terug naar het begin station
-
Autovisie Garage: partycrashen met onze Nissan Skyline
-
Italtecnica: ‘De verbrandingsmotor heeft veelbelovende toekomst’
-
CEO Citroën: ‘We moeten de strijd op eigen kracht winnen’
-
Microlino en Rolls-Royce Spectre: muis tegen de olifant
-
Erik Comas: ‘Ayrton Senna heeft mijn leven gered’
-
Rise and shine: op pad met vijf unieke, verhoogde auto’s