Opel Insignia vs. Mazda 6: kan de middenklasse nog genieten?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FSTS5636.jpg)
Vroeger was alles beter, toch? Toen kon je nog uit allerlei sportieve en bijzondere varianten van auto’s voor de gewone man kiezen. Een Vectra 200 met 150 pk en optionele vierwielaandrijving of de 626, leverbaar als 4WS met vierwielsturing. Voor Autovisie Magazine gingen we op pad met twee vernieuwde D-segmenters voor de huidige middenklasse: de Mazda 6 en Opel Insignia.
Fotografie: Sytse Dijkstra
Het automobiele landschap vertoonde in de jaren tachtig en negentig een heerlijke wildgroei aan opwindende versies van doodnormale middenklassers. Voor de huisvader met plichtsbesef richting zijn gezin, die ook zijn eigen identiteit als autofanaat de ruimte moest kunnen geven. Het was een tijdperk waarin hatchbacks, sedans en stationwagons de mobiliteitswensen nog konden vervullen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FSTS5465.jpg)
Nachtmerries
SUV’s en MPV’s bestonden vooral in conceptvorm. Of nachtmerries. Een prachtige periode van de vrije geest. Onderscheidende details bepaalden de verschillende uitvoeringen van één model. Schijfremmen achter, een zestienkleps cilinderkop met een rood kleppendeksel, een trotse dubbele uitlaat eronder of een subtiel spoilerlipje op de achterklep. Geweldig!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FSTS6105.jpg)
Van elke auto brachten fabrikanten meerdere sportversies in verschillende gradaties van sportiviteit uit om het imago te versterken en iedereen te bedienen. En anders wel omdat de concurrentie ook een keur aan opgevoerde bread and butter–exemplaren leverde. Een topsnelheid van meer dan 200 km/h en een sprint naar 100 km/h in minder dan tien tellen waren toen heel wat.
Elektrische zombies
Nu gaat het vooral om de CO2-uitstoot, de elektrische range en de laadtijden. Zelfs de ooit onaantastbaar geachte supercars zijn hun snelheidsoverwicht kwijt en worden geruisloos zoekgereden door elektrische zombies. De liefhebberij erodeert door milieu-eisen. Met een dikke portemonnee blijft er genoeg te genieten, maar hoe is het voor de middenklasse? Twee onlangs vernieuwde en goed sturende D-segmenters mogen die vraag beantwoorden. Lopen de Opel Insignia en de Mazda 6 voor de muziek uit?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FSTS5736.jpg)
Wil je alles lezen over het duel tussen de Mazda 6 en Opel Insignia? Snel dan nu naar de winkel voor Autovisie Magazine nummer 7. Liever digitaal lezen? Dat kan ook! Lees hier hoe dat moet.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Wil je een Porsche kopen? Ga eens proefrijden in een Polestar’
-
BMW i4 vs. Polestar 4: deze premium EV is het best
-
Directeur TT Circuit Assen: ‘Op sociale impact scoren we beter dan PSV’
-
Lynk & Co: ‘onze marktlancering was vrij briljant’
-
Offroaden met Dacia Duster gaat fout! Uren vast in modder
-
Racelicentie in 3 dagen: dit kost de intensieve racecursus
-
Mercedes G 580 EQ vs. MHero 1: welke EV is de beste 4×4?
-
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
-
Efficiëntie van elektromotor is al 97 procent, maar Audi wil meer
-
Racecursus voor een racelicentie: “Ik vloog eraf op het Scheivlak”
-
Audi RS Q8 Performance vs. Hyundai Ioniq 5 N: welke is leuker?
-
Mats van den Brand: ‘Mijn eerste M3 was een frikandel’