Snelladen in de praktijk met een Porsche Taycan
Terwijl het aantal geavanceerde elektrische auto’s snel groeit, groeit ook het netwerk van snelladers in Nederland. Voel je je inmiddels al een elektrorijder van het eerste uur, of nog altijd een beetje een tweederangs burger? Autovisie maakte een rondje langs een aantal grote snellaadstations.
Fotografie: Jérôme Wassenaar
Snelladen wordt op papier steeds minder een probleem, want elektrische auto’s laden alsmaar sneller op. Een laadvermogen van zo’n 100 tot 150 kW is inmiddels de standaard, maar er zijn al genoeg modellen die ‘t sneller doen. Denk aan de Audi E-tron GT en Porsche Taycan, die met een vermogen van 270 kW kunnen laden. Zelfs Hyundai en Kia komen daar al in de buurt, want de Ioniq 5 en EV6 zijn krachtpatsers aan de DC-lader. Met het Duits-Koreaanse kwartet hoef je maar vijf minuten aan de stekker te hangen om daarna weer 100 kilometer te kunnen rijden.
Elektrogod
Technologie van het eerste uur dus. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Leveren snelladers het vermogen dat ze zeggen te leveren? En als je dan staat te laden, voel je je dan een elektrogod of een rijke tweederangs burger? Voor Autovisie Magazine gingen we met een Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo op onderzoek uit. Op één dag kruisden we het land door, om laders van Allego, Ionity, Shell, Total en Fastned te ontdekken.
Dat er inmiddels genoeg snelladers zijn om door ons land te toeren, is al wel duidelijk. Helemaal gezien het feit dat de gemiddelde Nederlander maar 40 kilometer per dag maakt. Maar ook voor de veelrijders zijn er, helemaal in de Randstad, inmiddels genoeg DC-palen te vinden.
Grillig product
Maar dat elektriciteit een grillig product is, was voor ons vanaf minuut één al duidelijk. Waarom? Omdat het laadvermogen tijdens onze eerste sessie snelladen bij een 350 kW-lader een uur lang niét boven de 22 kW uitkwam. Er was slechts één laadpaal waar we – voor een korte periode – het maximale laadvermogen van 270 kW wisten te bereiken. Om nog maar te zwijgen van sommige locaties waar we al die tijd moesten doorbrengen.
Ben je benieuwd naar de verschillen tussen de aanbieders? En wil je weten welke laadstations ons wél ontzorgden? Hoe zit het met alle verschillende laadpassen en -prijzen? Antwoorden op al die vragen vind je nu in Autovisie Magazine nummer 14. Liever digitaal ons magazine lezen? Kijk hier hoe dat moet!
Lees ook:
Ook interessant
-
Jeffrey Spalburg: ‘Cabaretiers, de snelle jongens van het theater’
-
Rijden met een Facel Vega: een verleider
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
We reden de Bruce McLaren-route in een GTS
-
‘Het is simpel: Volkswagen Golf is de meest complete in zijn klasse’
-
BMW M5 Touring (E34) vs. BMW i5 Touring: terug naar het begin station
-
Autovisie Garage: partycrashen met onze Nissan Skyline
-
Italtecnica: ‘De verbrandingsmotor heeft veelbelovende toekomst’
-
CEO Citroën: ‘We moeten de strijd op eigen kracht winnen’
-
Microlino en Rolls-Royce Spectre: muis tegen de olifant
-
Erik Comas: ‘Ayrton Senna heeft mijn leven gered’
-
Rise and shine: op pad met vijf unieke, verhoogde auto’s