Stierengevecht met twee Lamborghini’s
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FSchermafbeelding-2020-11-21-om-13.14.14.png)
Een Lamborghini van nu is te tam roepen liefhebbers soms maar de Huracán met alleen achterwielaandrijving lijkt moeilijker te temmen. Hoe wild is hij in vergelijking met het beest dat Diablo heet?
Tekst: Peter Hilhorst Fotografie: Jérôme Wassenaar
Voor een reportage in Autovisie magazine regelden we een confrontatie. Met dank aan eigenaar Leon Schoeren konden we rijden met zijn Diablo en hem vergelijken met de splinternieuwe en spannendste Huracán van het moment.
Bruut
De opvolger van de Countach heet Diablo en is vernoemd naar de Spaanse duivel. Een achterwielaangedreven mastodont met een 5,7-liter V12, die de coupé monsterlijke eigenschappen geeft. Een bruut zonder rijhulpjes, zodat de reflexen van een stierenvechter vereist zijn. Die bezat niet elke koper, zo bleek. Onkunde resulteerde vroeg of laat in een ongeluk. In 1993 werd het leveringsprogramma uitgebreid met de vierwielaangedreven Diablo VT. Deze Viscous Traction-versie had verder stuurbekrachtiging, dunnere voorbanden, betere remmen en elektronisch geregelde dempers om de dodelijke punten van zijn horens te vijlen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FSchermafbeelding-2020-11-21-om-13.10.17.png)
Paradepaard
De levensloop van de Huracán begint heel anders. Ook hij krijgt in de traditie van Lamborghini de naam van een Spaanse stier. Een berucht beest dat als een hurricane, een orkaan, tekeerging. Hij vervangt in 2014 de Gallardo en heeft net als zijn voorganger vierwielaandrijving. Direct vanaf het begin klinken er geluiden dat de Huracán te lief is. Braver en verfijnder dan de Gallardo. Geen drieste stier, maar een paradepaard met een braaf weggedrag.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FSchermafbeelding-2020-11-21-om-13.12.41.png)
Puurste
Wij gaan hier op pad met de puurste Huracán van het moment: de EVO RWD Spyder, de open variant met alleen achterwielaandrijving. In vergelijking met de 4WD-versie is hij ruim dertig mille voordeliger. Al blijft het met 289.335 euro geen koopje en met een paar opties stijgt de prijs zomaar richting 350.000 euro. De RWD mist niet alleen aandrijving op de voorwielen, maar het is verder ook een technisch uitgeklede Huracán. Zo ontbreken achterwielsturing, het stuurhuis met variabele overbrenging en torque vectoring, zodat de bestuurder helemaal zelf de ideale lijn mag veroveren. Daarnaast heeft hij met 610 pk ook 30 pk minder dan de vierwielaangedreven versie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FSchermafbeelding-2020-11-21-om-13.18.59.png)
335 km/h
Deze Diablo is een uiterst zeldzame VT Millenium Roadster. De roadster heeft een targadak van carbon dat met de hand moet worden verwijderd. Vervolgens kan het dakpaneel boven op de motorkap bevestigd worden. Het dakdeel vervolgens weer ontgrendelen gaat elektronisch met een knop in het interieur. Door de gewijzigde luchtstroom rond de achtersteven is de kont gewijzigd ten opzichte van de coupé met een andere klep en grotere luchtinlaten. Dat dient ervoor om de natuurlijk ademende 5,7-liter V12 met 530 pk en 605 Nm de beloofde inspanning te kunnen laten leveren. Dankzij de vierwielaandrijving is 100 km/h haalbaar in krap vier tellen en door een handgeschakelde dogleg vijfbak met lange overbrengingen brengt de V12 hem naar 335 km/h.
Spektakel
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FSchermafbeelding-2020-11-21-om-13.13.03.png)
Het starten van een Diablo is een spektakel. Ook als je het niet zelf doet. De startmotor moet zich even inspannen, waarna de V12 tot leven komt. Met een kleine brom die direct gevolgd wordt door een keiharde oerkreet. Ik druk op de startknop van de Huracán en als een goede imitator probeert de V10 hetzelfde. Alleen met minder bass en meer treble. Zo komt het duo in beweging om het openbare leven te domineren. Wil je lezen hoe ze verder rijden en nog meer van ze zien in prachtige fotografie? Koop dan Autovisie magazine!
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
‘Wil je een Porsche kopen? Ga eens proefrijden in een Polestar’
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?