Volvo V60 Cross Country en Subaru Outback: voor boeren, burgers en buitenlui
De Subaru Outback is van ver gekomen en is meer dan voorheen een allround crossover voor boeren, burgers en buitenlui. En daardoor nog meer gericht op de Volvo V60 Cross Country.
Waar de concurrentie zich met name heeft toegespitst op suv’s of lifestyle combi’s, leveren Subaru en Volvo nog opgehoogde stationwagens met vierwielaandrijving die offroad ook echt wat kunnen. Staan voor wat je uitstraalt: verre van vanzelfsprekend in het autorijk. De nieuwe Outback heeft een lange weg afgelegd en zichzelf inmiddels goed ingelezen in de etiquette van de stedelijke samenleving. Het terrein van de V60 Cross Country.
Gegroeid in de rallysport
Als er een merk rotsvast met beide benen in de grond is verankerd, dan is het Subaru wel. Onbuigzaam trouw aan zijn basisprincipes van boxermotoren en vierwielaandrijving. De ruggengraat is gehard op het platteland en de zelfverzekerdheid gegroeid in de rallysport. Laag in de neus van de Outback hangt geen speciaal voor de Europese milieu-eisen getrainde turbomotor met elektrohulp, maar een atmosferische 2,5-liter boxer. De ferme viercilinder levert 169 pk en 252 Nm, terwijl een continu variabele transmissie en permanente vierwielaandrijving voor de krachtdistributie zorgen. Het gevolg van de aandrijfkeuze is in Nederland een fors BPM-bedrag door een hoge CO2-uitstoot, waardoor hij minimaal 58.995 euro moet kosten. De pijn wordt verzacht door de royale standaarduitrusting en een flinterdunne optielijst.
Kantoorbaan
De bijkans militaire uitstraling van de Subaru Outback heeft de Volvo V60 Cross Country niet. Of ja, die van de hogere rangen met een kantoorbaan misschien. De Volvo camoufleert door zijn donkere lakkleur goeddeels zijn Cross Country-aankleding en een lichtere tint zou hem goed doen om het onderscheid met een gewone V60 te benadrukken. Dat neemt niet weg dat het een smaakvolle verschijning is. Chiquer dan de bonkige Subaru. Volvo biedt in Nederland evenmin een motorkeuze en enkel deze B5 milde hybride. De aandrijflijn bestaat uit een dwarsgeplaatste 2,0-liter viercilinder turbomotor met 250 pk en 350 Nm die wordt geassisteerd door een starter/generator met 14 pk en 40 Nm. Vierwielaandrijving en een achtbak met koppelomvormer zijn standaard. Net als een 48 volt-accu om remenergie in op te slaan, zodat het elektromotortje gevoed kan worden. Die kost 57.995 euro en heeft een standaarduitrusting waarmee hij de Outback net voorbijsteekt.
Maar wie trekt er aan het langste eind? Lees het in Autovisie nummer 16 die nu in de winkel ligt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Alpine A110 S vs. Lotus Emira: de leukste lichte sportwagen
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad