Wat koop je voor het geld van een nieuwe Mazda MX-5?
We schrokken een beetje toen we op de prijslijst van de vernieuwde Mazda MX-5. Wie in Nederland wil instappen met de 132 pk sterke viercilinder, is dik 37.000 euro kwijt. Reden voor ons om met hetzelfde fictieve budget een rondje langs wat autohandelaren te maken.
Fotografie: Martijn Bravenboer
Auto’s zijn vandaag de dag ontzettend duur. Niet alleen nieuwe, ook tweedehands rijzen de prijzen al maandenlang de pan uit. De occasionprijzen bereiken maand na maand een record en zijn hoger dan ooit.
Prijs nieuwe Mazda MX-5
Maar wie met een bedrag van zo’n 35 tot 40 mille gaat shoppen, heeft een enorme keuze. Wij richtten ons op het aanbod van unieke cabrio’s en roadsters, want dat is de MX-5 immers ook. De specifieke MX-5 die we rijden, als Luxury en enkele opties (zoals de nieuwe tint Platinum Quartz en het Terracotta-interieur), kost zelfs al 42.706 euro.
Voor minder geld (35.950 euro) rijd je tegenwoordig bijvoorbeeld al in een Porsche 911 Carrera Cabrio, van de 996-generatie. Dat is relatief veel geld voor een variant van de voor velen minst aantrekkelijke 911, maar het exemplaar dat wij rijden is in nagenoeg perfecte staat.
Opel Speedster
Wie ook nog wat geld wil overhouden voor gebruiks- en onderhoudskosten, kan voor een heerlijke en spartaanse Opel Speedster gaan. Een bijzonder fraaie auto, met z’n goudeerlijke besturing, knalharde onderstel en levendige turbomotor.
Maar wie meer luxe wil, kan met een vergelijkbaar bedrag ook auto’s als de Maserati Spyder en Mercedes-Benz SL 55 AMG ophalen. Stuk voor stuk unieke auto’s en véél extremer dan die beschaafde Mazda MX-5, die nieuw dus al ruim 42 mille kost. Maar betekent dat ook dat we de kleine Japanner laten staan en naar huis gaan met een gebruikte open twee- of vierzitter?
Autovisie Magazine
In de huidige Autovisie Magazine lees je over onze zoektocht naar tweedehands vermaak, uiteraard bijgestaan door fraaie fotografie, uitgebreide specifcaties en een lijst aan suggesties voor de occasionkoper. Liever digitaal lezen? Kijk hier hoe dat moet.
Lees ook:
Ook interessant
-
Jeffrey Spalburg: ‘Cabaretiers, de snelle jongens van het theater’
-
Rijden met een Facel Vega: een verleider
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
We reden de Bruce McLaren-route in een GTS
-
‘Het is simpel: Volkswagen Golf is de meest complete in zijn klasse’
-
BMW M5 Touring (E34) vs. BMW i5 Touring: terug naar het begin station
-
Autovisie Garage: partycrashen met onze Nissan Skyline
-
Italtecnica: ‘De verbrandingsmotor heeft veelbelovende toekomst’
-
CEO Citroën: ‘We moeten de strijd op eigen kracht winnen’
-
Microlino en Rolls-Royce Spectre: muis tegen de olifant
-
Erik Comas: ‘Ayrton Senna heeft mijn leven gered’
-
Rise and shine: op pad met vijf unieke, verhoogde auto’s