0-200 km/h en olie van 120°C: Dit is hoe we de Toyota GR86 uitvoerig testen
Hoe meer je in de Toyota GR86 rijdt, hoe meer plezier hij brengt. Dat goede gevoel is belangrijk, maar de feiten zijn dat ook. Daarom is het meetapparaat in stelling gebracht.
De Toyota GR86 is een duurtester van Autovisie. Dit betekent dat hij gebruikt wordt als dagelijkse auto, maar ook dat er tijd wordt gemaakt om de Japanners een flink aan de tand te voelen.
Hoe (on)zuinig is de Toyota GR86?
Het cijfer dat écht verraste, was het verbruik op onze honderd kilometer lange ecoronde. Volgens de WLTP-cyclus komt de Toyota GR86 uit 1 op 11,4, maar in de praktijk kan dat beter. Het testverbruik op de spaarrun bleek 1 op 14,7!
Een mooie bijkomstigheid van de lage, compacte coupé is zijn gunstige luchtweerstand. Bij veel testauto’s schiet het verbruik omhoog als we in het laatste gedeelte van de route 130 kilometer per uur gaan rijden. Bij de GR86 is dat niet het geval. Natuurlijk kost het meer Euro98, maar de toename was verhoudingsgewijs laag.
De beste acceleratie
Voor de beste acceleratie van de Toyota GR86 was het puzzelen met gas- en koppelingspedaal. De koppeling met een klap laten opkomen voelt slecht aan en de hele aandrijflijn staat te schudden in zijn zachte rubbers, terwijl je bovendien niet goed van je plek komt. Niet doen, dus. Met te weinig toeren geleidelijk aankoppelen zorgt voor het doodvallen van de motor, maar de sweet spot ligt rond de 3000 toeren per minuut, net voor het vrijkomen van het maximumkoppel van 250 Nm.
Leuk voor uw socialmediakanalen, maar niet effectief. Als het handen- en voetenwerk klopt, haalt de Toyota GR86 exact de fabrieksopgave van 6,3 seconden naar 100 kilometer per uur. Er zijn twee schakelacties nodig om dat te halen en de bakverhoudingen zijn goed gekozen.
Hij haalt in 6,3 seconden 100 kilometer per uur, exact de fabrieksopgave. De GT86 hebben we ooit op 7,2 tellen gemeten.
Niet ellenlang om te sparen, maar voldoende kort om te presteren. Overigens dient het ESP uit of in de Track-modus te staan voor de snelste sprint. In Track grijpt het ESP veel later in, doet de traction control vrijwel niets, waardoor je met voldoende wielslip kunt vertrekken.
De Toyota GR86 had een olietemperatuur van 120°C
De GR86 kreeg het behoorlijk warm van de inspanningen. De (dunne) 0W20-motorolie tikte de 120 graden Celsius aan en dan wordt het nog niet kritiek. Let wel, hij kreeg een vijftal maximale sprints van4 stilstand naar 200 kilometer per uur voor zijn kiezen – extreem, dus. De temperatuur zakte daarna snel terug richting de 100 graden Celsius. Daarmee beschikt de GR86 over voldoende oliekoelcapaciteit voor een circuit- of driftsessie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Toyota brengt legendarisch model terug
-
Plug-in Toyota RAV4 veel goedkoper, dit kost de SUV in Nederland
-
Fantastische rally-concept Toyota is als occasion wél te krijgen
-
Deze Toyota belt jou als je een vergeetachtige ouder bent
-
Camper te saai? Rinze kampeert met zijn Toyota FJ Cruiser
-
Nieuwe 2,0-liter levert 600 pk, wat gaat Toyota ermee doen?
-
Zoek je een probleemloze occasion? Kijk dan eens naar deze
-
Vergeet de Supra! Dit is de dé jaren 90-sportwagen van Toyota | Sjoerds Weetjes 407
-
Opvolger Lexus LFA wordt een supersportwagen met V8
-
Mazda MX-6 vs. Rover 220 Turbo Coupé vs. Toyota Celica GT
-
De nieuwe Ford Capri verzet nergens de bakens
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken