Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
Audi breidt zijn elektrische line-up uit met de Audi A6 e-tron. Het tweede model op PPE-basis, maar evengoed een auto met primeurs. Zo heeft-ie de grootste range van alle Audi-EV’s, is het de eerste elektrische Avant en is het de meest aerodynamische Audi ooit. Is het daarmee een serieuze tegenhanger voor de BMW i5?
Naast de stationuitvoering komt de nieuwe Audi A6 e-tron er ook als Sportback. Uiteraard wist je dat al, want we vertelden je al in juli alles over het design van de A6 e-tron in deze video.
Actieradius van de nieuwe Audi A6 e-tron
Met name de Avant zal in ons land populair worden. We zijn immers gek op stationwagens. De nieuwe A6 komt als naamloos basismodel, als Performance, als Quattro en als S6, het voorlopige topmodel.
De instapper is voorzien van 285 pk sterke elektromotor op de achteras en een 83 kWh-accu. Voldoende voor een WLTP-range van 627 kilometer (iets minder dan 600 kilometer in geval van de Avant).
Audi Q6 e-tron: waarom de Performance-versie het populairst wordt
De uitvoeringen die hoger op de ladder staan, zijn allemaal voorzien van een 100 kWh-accupakket. De Performance, met 367 pk sterke elektromotor op de achteras, krikt het rijbereik op tot maar liefst 756 kilometer (720 kilometer bij de Avant). De Quattro heeft ook een elektromotor op de vooras. Hij is iets sterker, al slinkt de range daardoor tot maximaal 716 kilometer (685 kilometer bij de Avant).
BMW i5 Touring biedt meer bagageruimte
Daarmee overtroeft deze Audi de BMW i5, die in geen enkele uitvoering boven de 600 kilometer rijbereik uitkomt. Wel biedt de BMW i5 als Touring meer kofferbakruimte dan de A6 e-tron Avant. De BMW noteert 570 liter met de tweede zitrij omhoog en maar liefst 1.700 liter als de rugleuning naar voren is geklapt.
Daar delft de Audi met respectievelijk 502 en 1.422 liter bagageruimte het onderspit. Wel vind je voor in de A6 e-tron nog een frunk van 27 liter die bij de BMW nergens te bekennen is.
Laadprestaties
In Nederland zullen vooral de achterwielaandrijvers, dus de instapper en de Performance, populair zijn. De instapper laadt met maximaal 225 kW aan de DC-paal, terwijl de andere uitvoeringen hun 100 kWh-accu met maximaal 270 kW kunnen opladen. Ter vergelijking: BMW i5-rijders moeten het doen met maximaal 205 kW.
De A6 e-tron heeft een 800 volt-boordnet en kan, net als de andere modellen op het PPE-platform, bankladen als een laadpaal met maximaal 400 volt werkt. Daarbij splitst de batterij in tweeën en worden deze delen gelijktijdig met maximaal 135 kW geladen.
Aan de AC-laadpaal bedraagt de maximale laadsnelheid voorlopig 11 kW. Verwacht wordt dat dit bij levenscyclusupdate wordt geüpgraded naar 22 kW.
Audi S6 e-tron als voorlopig topmodel
De vierwielaangedreven S6 is met dik 500 pk (en zelfs 550 pk tijdens launch control) de sterkste variant. Hij heeft minder dan vier tellen nodig om naar 100 km/h te sprinten en de luchtvering is in dynamische modus wat straffer dan de gewone A6. De besturing is zwaarder, de pedaalrespons scherper en artificiële geluiden zijn nadrukkelijker aanwezig. Al met al is de S6 een stuk intenser dan zijn S-loze broertjes.
De S6 komt standaard op adaptieve luchtvering. Bij de andere uitvoeringen krijg je dit in het Tech Pro-pakket. Aan te raden, want met dit onderstel glijd je heerlijk over het asfalt terwijl oneffenheden in het wegdek vakkundig worden weggefilterd. Tegelijkertijd rolt en duikt de koets niet overmatig.
Wel moet je voor het Tech Pro-pakket het uitrustingsniveau ‘Advanced edition’ of ‘S edition’ hebben aangevinkt, waarna het optiepakket respectievelijk 5.490 of 3.490 euro kost. Dan krijg je het uiterst comfortabele onderstel, maar ook features zoals soft close-deuren en oled-achterlichten.
premiumDuurtest BMW i5 Touring: hoe goed is de EV op lange afstanden?
Het rempedaal voelt stevig en de overgang van het regeneratief remmen (waarbij de elektromotor als dynamo dient) naar de schijfremmen verloopt naadloos. Tegelijkertijd is de mate van recuperatie in te stellen met de flippers aan het stuur. Al met al biedt de Audi A6 e-tron een prettige rijbeleving.
Onnodige Audi-foefjes
Audi propt zijn modellen graag vol met technische foefjes. Denk aan de lichtunits die voorzien zijn van talloze vlakjes zodat gebruikers zelf een lichtsignatuur kunnen kiezen. Geinig, maar het praktisch nut ontgaat ons.
Audi denkt daar anders over en toont journalisten maar al te graag hoe de achterlichtunits gevarendriehoekjes kunnen afbeelden om achterliggers te waarschuwen in geval van nood, maar die zijn zó klein dat we de effectiviteit in twijfel durven trekken.
Een ander voorbeeld is het swipen om de frunk te openen, want dat kan met deze Audi A6 e-tron. Met een veeg over de motorkap opent de frunk automatisch. Althans, dat is de bedoeling. Bij een persdemonstratie kostte het een Audi-gezant maar liefst zeven pogingen om de voorklep met deze beweging te openen. Oei!
Prijs Audi A6 e-tron
Met de Audi A6 e-tron heeft de fabrikant uit Ingolstadt een waardig tegenhanger voor de BMW i5 in handen. De Audi heeft een basisprijs van 63.990 euro voor een kale instapper (inclusief rijklaarmaakkosten).
De Performance-uitvoering die Autovisie in deze video test, begint bij een kleine 76.000 euro en de Quattro staat voor zo’n 80.000 euro in de prijslijst. De S6 kost ongeveer een ton. De Avant kost in alle gevallen zo’n 1.500 euro extra.
A6 e-tron
Audi
Pluspunten
- Fraai design
- Comfortabel
- Grote actieradius
Minpunten
- Minder ruim dan BMW i5 Touring
- Onnodige foefjes
- Geen bijzonder communicatieve besturing
Met een flinke actieradius, goede looks en een Audi-waardig onderstel waarbij de focus op comfort ligt, vormt deze A6 e-tron een geduchte concurrent voor de BMW i5.
Lees ook:
Ook interessant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Wees er snel bij: EV-subsidie stopt dit jaar en de pot is bijna leeg
-
Wauw! Man bouwt waanzinnige Tesla Roadster van Model 3
-
Porsche Taycan-klanten krijgen het erg zwaar
-
Vet! Amerikaanse politie rijdt voortaan in deze dikke EV
-
De BMW M5 Touring is niet voor de poes (en hond)
-
Dit is de eerste elektrische auto van Suzuki
-
Helft Nederlanders moet niks hebben van gebruikte elektrische auto
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper