Audi Q6 e-tron: waarom de Performance-versie het populairst wordt
Na de Porsche Macan volgt nu, met enige vertraging, de Audi Q6 e-tron op het nieuwe PPE-platform. Eerder lieten we je deze EV al in detail zien, vandaag voelen we het model aan de tand. De Performance-variant zal in Nederland het best verkocht worden, maar deze versie is niet wat hij lijkt.
Performance duidt hier immers niet op maximale pk’s. Daarvoor moet je de 490 pk sterke, vierwielaangedreven Audi SQ6 hebben, de topuitvoering van deze nieuwe elektro-SUV. Daartussenin bevindt zich nog de Quattro. Eveneens met vierwielaandrijving, zoals de naam al doet vermoeden, maar dan een tik milder.
Audi Q6 e-tron Performance met 641 kilometer range
Performance heeft in de Audi Q6 e-tron-reeks betrekking op de actieradius. Deze 306 pk sterke achterwielaandrijver haalt namelijk de meeste kilometers uit het 100 kWh-accupakket waarmee elke Q6-versie is uitgerust. Tot maximaal 641 kilometer om precies te zijn. Met een basisprijs van 71.950 euro is dit ook de meest betaalbare variant.
Helaas kunnen we deze variant tijdens de persintroductie nog niet rijden. Daarom stappen we in deze video achter het stuur van de Audi Q6 e-tron Quattro. Zo’n 6 mille duurder, maar daarvoor krijg je nu 388 pk en vierwielaandrijving. Wel slinkt de maximale actieradius van de EV tot 625 kilometer.
Deze Elroq is Skoda’s nieuwe gezins-SUV met 560 km actieradius
De auto is uitgerust met de optionele luchtveren met adaptieve dempers, die het tot een comfortabele reisgenoot maken, al zorgen de vele ADAS-systemen, het geavanceerde head-up display, de actieve sfeerverlichting en de navigatiestem die door onze hoofdsteunen tettert voor de nodige prikkels.
Niet zo dynamisch al gehoopt
Dit onderstel zou een grote variatie in rijdynamiek mogelijk moeten kunnen maken, maar het minimale verschil in stugheid, gewicht in de besturing en gasrespons wanneer we de dynamic-modus inschakelen, stelt ietwat teleur in deze Audi Q6 e-tron. Hoewel de auto vrij nauwkeurig stuurt, mist enig gevoel in de ietwat lichte besturing.
Polestar 4 zonder achterruit: goed concept of uitzichtloze frustratie?
Voor het echt dynamische werk, moet je aan boord van de nieuwe Audi SQ6 e-tron stappen, zo stelt het merk. Als we dat doen, bekruipt ons eenzelfde gevoel. Ja, hij is met zijn extra vermogen behoorlijk wat sneller, maar ondanks zijn anders afgestelde onderstel, blijkt het verschil met de Quattro niet zo groot als gehoopt. En dat terwijl je voor deze SQ6 minimaal een ton neer moet tellen.
Audi RSQ6 e-tron in de maak
Onze hoop is dan ook gevestigd op de RSQ8 e-tron, die momenteel in ontwikkeling is. Robert Meyer, Chief Technical Engineer van het PPE-platform, vertelt ons dat deze hardcore-versie van de Audi Q6 e-tron die in de maak is. “En zijn komst gaat geen twee jaar meer duren.”
Een uitgebreide test van de Audi Q6 e-tron lees je in het Autovisie Magazine.
Lees ook:
Ook interessant
-
Wees er snel bij: EV-subsidie stopt dit jaar en de pot is bijna leeg
-
Wauw! Man bouwt waanzinnige Tesla Roadster van Model 3
-
Porsche Taycan-klanten krijgen het erg zwaar
-
Vet! Amerikaanse politie rijdt voortaan in deze dikke EV
-
Dit is de eerste elektrische auto van Suzuki
-
Helft Nederlanders moet niks hebben van gebruikte elektrische auto
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Duurtest Volvo EX30: zo ervaren niet-autoliefhebbers de EV
-
Tesla Model X in garage vat plots vlam na overstroming
-
Leapmotor C10: Stellantis haalt ruime EV uit China naar Nederland
-
Prijsknaller Leapmotor T03: de beste budget-EV van Nederland?
-
Televisie- en magnetronfabrikant bouwt opvallende MPV