Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma Test 18 jul 2021
Leestijd: 4 minuten

Autovisie dubbeltest: Mercedes-Benz C-Klasse vs. Audi A4 

De dubbeltest in Autovisie magazine gaat ditmaal tussen de nieuwe Mercedes C-Klasse en de Audi A4. Twee sedans die zo goed zijn dat ze de top limousines van hun merk op sommige punten weten te evenaren. Welke is de beste?

Fotografie Martijn Bravenboer 

Kosten, veiligheid & uitrusting 

Dit duo heeft overigens vanafprijzen die starten onder de halve euroton. Een 170 pk sterke Mercedes-Benz C 180 heb je in de basisuitvoering al voor 48.280 euro en deze 204 pk sterke C 200 Launch Edition AMG Line kost 55.936 euro. De A4-prijslijst start flink lager bij 44.180 euro, maar dan moet je het wel doen met de 35 TFSI die slechts 150 pk heeft. Wil je een beetje meer tempo en indruk maken met je A6-lookalike, dan is de 40 TFSI met 204 pk de betere keus. Deze is er vanaf € 47.050,–, maar wil je echt een beetje weerwerk bieden aan de Mercedes, dan is onze testauto, een S Edition, een aannemelijke keuze. De configurator laat na die keuze wel zien dat het prijskaartje is opgelopen tot 51.230 euro. Nog steeds niet slecht, want voor een auto met evenveel vermogen betaal je dus bij Audi meer dan 4 mille minder. Toch is dat niet het hele verhaal, want de uitrusting van de Mercedes C-Klasse overtreft die van de Audi.

Ontwerp & interieur 

Mercedes C-Klasse interior

Mercedes-Benz zet nu alweer enige jaren de toon als het gaat om de automobiele cockpit. Deze Mercedes C-Klasse laat dat letterlijk glansrijk, maar vooral fantastisch functioneel zien. Die luxe uitstraling en die rijke uitrusting ziet er niet alleen luxe en goed afgewerkt uit, het werkt vooral uitstekend. De MBUX-dame verstaat je feilloos de allereerste keer, zonder spraakles en zonder een langdurig en irritant zelflerend proces. De nieuwe C is absolute een kleine S als het om de cockpit gaat. Kijk je naar het uiterlijk, dan zie je zeker bij deze donkere kleur veel details in eerste instantie niet. Tot je de C vooral en profil goed bekijkt in het juiste licht. Dan zie je een korte overhang voor en een scherpere, krachtiger kont achter, terwijl zijn voorganger meer een afgeronde derrière had. De Audi A4 is een rijpere, elegantere schoonheid, zeker in dit klassieke zwart. Een auto met een rijke, bijna deftige uitstraling, zeker op deze dikke maar beschaafde wielen en voorzien van iets meer chroom. Aan boord zie je weer waarom Audi al heel lang qua afwerking en interieur de maatstaf is en nog steeds weet het Mercedes op het onderdeel sluitnaden en gebruikte materialen hier en daar te overtreffen. Ook de digitale schermen en graphics zijn mooi, maar die van Mercedes zijn nu de benchmark. 

Audi A4 cockpit

Comfort & functionaliteit 

Qua bouwkwaliteit en gebruikte materialen kun je wel min of meer spreken van gelijkspel. De Mercedes C-Klasse is hipper, maar ook iets ruimer geworden achterin dankzij zijn bescheiden gegroeide maten. Als achterpassagier profiteren je knieën van centimeters extra ruimte door de holle rug van de voorstoelen, die toch uitstekend zitten.  De praktische kant van beide cabines is tevredenstellend: vakken en bekerhouders zijn van een redelijk formaat. Ook voor je smartphone vind je een plek en de connectiviteit en (bij de Mercedes draadloze) oplaadmogelijkheden zijn goed. Achter de in delen elektrisch neerklapbare achterbank van de Benz vind je een segmentconform bagageruim van 455 liter. De Audi verstouwt vijf liter meer, maar heeft op de achterbank minder beenruimte te bieden, bovendien krijg je daarin op schouderhoogte 7 centimeter minder leefruimte. 

Prestaties & verbruik 

Mercedes vs. Audi

Ook bij deze testkandidaten treffen we de verplichte mild-hybride kost volgens het bekende recept. Alle Mercedes-aandrijflijnen hebben hybridetechniek, deze C 200 heeft net als de C 180 en C 300 een 48 volt MHEV-systeem met starter/generator die ook als hulpmotor (20 pk) functioneert bij de lagere toerentallen. Het echte nieuws moet nog arriveren, want dat is de PHEV die in het najaar arriveert. Deze Mercedes C-Klasse heeft een grensverleggende actieradius van 100 km WLTP en snellaadmogelijkheden. De Audi heeft ook een mild-hybride (12V) aandrijflijn met minder elektropower, maar zijn benzinemotor heeft wel meer inhoud.

Rijeigenschappen 

Mercedes C-Klasse

Op de uitwijkproef ontliepen ze elkaar niet veel: de Audi laat 74 km/h noteren, de Mercedes 74,8 km/h. Dat kleine verschil is vooral te verklaren door het meer op comfort gerichte onderstel en de besturing van de Mercedes C-Klasse.  Op de openbare weg in bochten of op een afrit krijg je genoeg feedback om je koers te kiezen en vast te houden. Ook de rechtuitstabiliteit roept geen vraagtekens op. Drempels dien je wel met respect te benaderen, want hoewel de overhang aan de voorkant kleiner is geworden, toucheer je anders het wegdek. De Benz veert vrij ver in en uit, de Audi is harder, maar niet storend hard. Korte oneffenheden voel je beter dan in de Mercedes. Mercedes heeft al jaren geleden nadrukkelijk de comfortkoers ingezet en dat voel je in alles terug. Een nouveauté op deze C-Klasse is overigens dat hij ook met achterasbesturing verkrijgbaar is. 

Mercedes C-Klasse

De hele test met alle meetgegevens (verbruik, interieurmaten en kosten) staat in Autovisie magazine. Koop het in de winkel of abonneer je en lees ook online de hele test en veel meer gave autoverhalen.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.