Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Hyundai Kona
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Hyundai Kona.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoever je echt met een EV komt.
De Hyundai Kona
Autovisie rijdt de Hyundai Kona in de Comfort Smart-uitvoering. De elektrische auto beschikt over het 65,4 kWh-accupakket (bruto-capaciteit). Het batterijpakket is gekoppeld aan een elektromotor die goed is voor 218 pk.
Merk + Model | Hyundai Kona |
---|---|
Uitvoering | Kona 65,4 kWh Comfort Smart |
WLTP-verbruik gemiddeld | 16,6 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 15,6 kWh/100 km |
WLTP-actieradius | 454 km |
Gemeten actieradius | 419 km |
Laadtijd 10-80% | 41 min. |
Gemeten laadtijd 10-80% | 35 min. |
Max. gemeten laadsnelheid | 101 kW |
Volgens de WLTP-meetmethode ligt het verbruik van de Hyundai Kona op 16,6 kWh per 100 kilometer. tijdens de verbruiksronde bleek het verbruik lager te zijn.
Let wel, het daadwerkelijke verbruik inclusief laadverliezen kan meer dan 10 procent hoger liggen dan wat er op de boordcomputer te zien is. De totale hoeveelheid opgewekte elektriciteit die nodig is om de WLTP-actieradius te bereiken, is dus groter dan wat er feitelijk in de accu past.
De daadwerkelijke actieradius van de Hyundai Kona
De actieradius van de Hyundai Kona ligt in praktijk iets lager dan de WLTP-actieradius. Van de 454 kilometer blijft in praktijk 419 kilometer aan rijbereik over. Kanttekening daarbij is dat hij op optionele 235/45 R19 banden stond in plaats van 17-inch met twee centimeter smaller rubber. Daarop zou hij zomaar eens 50 kilometer verder kunnen komen op een volle accu.
Die batterij vullen van 10 naar 80 procent duurde 35 minuten en dat is zes minuten sneller dan Hyundai opgeeft. Hij piekte op 101 kW en liet vooral een vlakke laadcurve zien. Tot aan 66 procent SoC bleef hij rond de 100 kW schommelen om daarna met 77 kW door te trekken tot 72 procent en vervolgens met 46 kW de 80 procent-finish over te gaan. Veel constanter dan bij de vorige Hyundai Kona.
De verbruiksronde
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je deze dubbeltest en andere met alle meetgegevens volledig lezen neem dan een abonnement. Je hebt al een Premium-abonnement vanaf 0,92 cent per week.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Hyundai hét liefhebbersmerk van de toekomst? Dit is de nieuwe RN24
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Waarom de Hyundai Inster de slimste budget-EV van allemaal is
-
Deze zorgeloze, Koreaanse occasion kost slechts 5.000 euro
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3