Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volkswagen ID.7
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Volkswagen ID.7.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Volkswagen ID.7
Volkswagen houdt het productieproces van de ID.7 voorlopig eenvoudig. Hij is er als Pro Business met 286 pk op de achterwielen en een netto 77 kWh-accu. Andere batterijvarianten en de stationwagon volgen later dit jaar. Hij kost 63.990 euro, waarvoor hij een range van 599 kilometer moet halen en kan laden met 175 kW.
Daadwerkelijke actieradius
Op de ecorun tijdens kille omstandigheden haalde de Volkswagen ID.7 een verbruik van 18,3 kWh/100 km. Dat komt overeen met een praktijkrange van 421 kilometer. Fors minder dan de opgegeven 599 kilometer, maar in zomerse condities is 500 kilometer niet ondenkbaar. Is de 77 kWh-accu leeg, dan weet hij in 27 minuten van 10% naar 80% state of charge te laden. Dat is een minuut sneller dan opgegeven en hij piekte op 189,7 kW, waarmee hij de fabrieksopgave ruim overtreft.
De laadcurve vertoonde door de voorverwarmde accu een mooi verloop. De Volkswagen ID.7 laadde tot 40 procent met ruim 180 kW, bij 50 procent met 147 kW, met 100 kW bij 60 procent en pas bij 70 procent begon hij af te bouwen tot 70 kW naar de finish bij 80 procent.
De verbruiksronde
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Verbruik en milieu | Volkswagen ID.7 |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 14,6 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 18,3 kWh/100 km |
WLTP-actieradius | 599 km |
Gemeten actieradius | 421 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 189,7 kW |
Laadtijd 10-80% | 28 min. |
Wil je deze dubbeltest en andere met alle meetgegevens volledig lezen neem dan een abonnement. Je hebt al een Premium-abonnement vanaf 0,92 cent per week.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun