Peter Hilhorst
Peter Hilhorst Test Gisteren
Leestijd: 2 minuten

Subaru Forester wordt zonder stekker geen succes in Nederland

De Subaru Forester is altijd zichzelf gebleven. Dat heeft voordelen en levert hem trouwe merkfans op. Maar om echt te kunnen scoren, moet hij met zijn tijd mee en is een volwaardige hybride aandrijflijn nodig.

De zesde generatie Subaru Forester leunt technisch sterk op zijn voorganger, maar hij is voorzien van een opgefrist uiterlijk. Nieuwe koplampen, een bredere grille, dikker aangezette wielkasten, een plastic paneeltje op de D-stijl en een lichtstrip tussen de achterwielen. Herkenbaar Forester, maar net weer wat moderner. Hij is ook 3 centimeter langer en 1,5 centimeter breder geworden. Vanbinnen is het dashboard in lijn getrokken met dat van de Crosstrek, waarmee de Forester veel componenten deelt.

Nieuwe Subaru Forester minder sterk dan voorheen

De 2,0-liter e-boxer van de Subaru Forester is omwille van de emissie-eisen teruggeschroefd van 150 pk naar 136 pk. Hij krijgt net als voorheen hulp van een in de continu variabele transmissie verwerkte elektromotor met 16,7 pk.

Subaru Forester e-boxer
(Afbeelding: Subaru)

Het maximum koppel bedraagt 182 Nm bij 4.000 toeren per minuut en dat is niet veel voor een flinke SUV. Hij haalt in pakweg twaalf tellen 100 km/h en mag 1.870 kg trekken.

Stevige prijs

De elektromotor in de Subaru Forester drukt de uitstoot van de viercilinder boxer wel iets, maar hij produceert flink wat CO2 en verbruikt stevig met een fabrieksopgave van 1 op 12,3. Dat stuwt de BPM omhoog, waardoor hij met een prijs van 72.930 euro voor de First Edition-uitvoering zichzelf behoorlijk uit de markt prijst.

Subaru Forester e-boxer
(Afbeelding: Subaru)

Dan is de uitrusting wel royaal. Maar voor fors minder geld zijn er veel krachtigere PHEV-versies van de concurrentie te krijgen. In het eerste kwartaal van 2025 komt er een goedkopere versie die iets minder dan 66.000 euro zal kosten. Ook die zal geen verkooprecords breken, maar voor Subaru is Europa bijzaak. De Verenigde Staten is de belangrijkste markt.

Grandioos zicht en nog altijd gebruiksvriendelijk

De Subaru Forester heeft altijd uitgeblonken in gebruiksvriendelijkheid. Het nieuwe multimediasysteem met groot scherm vervangt bijna alle fysieke knoppen en is even wennen, maar bevat alle benodigde functionaliteit.

Subaru Forester e-boxer
(Afbeelding: Subaru)

Wat vooral opvalt in het interieur, zijn de grote glasoppervlaktes. Het zicht rondom is daardoor grandioos. De stoelen voorin zitten goed en de ruimte achterin is riant. Ook in de kofferbak.

Rijbeleving in de Subaru Forester

De standaard permanente vierwielaandrijving is een sterk punt van de Subaru Forester. Je zult niet snel met hem stranden. Door flinke veerwegen en een soepele demping is het comfort in orde. Het 4,67 meter lange koetswerk mag ontspannen bewegen op zijn onderstel, maar het voelt beheerst aan.

premiumFord Explorer vs. Volvo EX40: de beste elektrische SUV

De besturing geeft voldoende connectie met de voortrein om hem door het terrein te sturen of een krappe parkeergarage door te loodsen. En rijd je in gladde omstandigheden, dan staat de Forester pas echt op met zijn rotsvaste wegligging.

Forester

Subaru

6.5 Score

Pluspunten

  • Ruim
  • Praktisch
  • 8 jaar garantie

Minpunten

  • Weinig kracht
  • Veel CO2-uitstoot en dus duur
  • Multimedia kan beter

Veel ruimte, veel gebruiksgemak, acht jaar garantie en goede rijeigenschappen, maar een (plug-in) hybride aandrijflijn is nodig om kans te maken bij een groter publiek. De trouwe merkfans zullen hem onveranderd in hun hart sluiten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.