Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Alfa Romeo Junior
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Alfa Romeo Junior.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
De Alfa Romeo Junior
De Alfa Romeo Junior die Autovisie test heeft een elektromotor die goed is voor 156 pk en 260 Nm aan koppel. Het accupakket heeft een nettocapaciteit van 51 kWh. Volgens de WLTP-methode kom je 413 kilometer ver op een acculading. Wat houden we hier tijdens een koude praktijktest van over?
De daadwerkelijke actieradius
De Alfa Romeo Junior kwam zonder warmtepomp tot een weinig indrukwekkende 18,0 kWh/100 km en een range van 284 kilometer. Dat is fors minder dan in theorie. De Junior is ook geen laadkanon met een opgegeven piek van 100 kW en topte – zonder batterijvoorverwarming – direct op 109 kW.
Alfa Romeo | |
WLTP-verbruik gemiddeld | 15,2 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 18,0 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/gemeten | 413 km/309 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 109 kW |
Laadtijd 10-80%/gemeten | n.b/29 min. |
De Alfa Romeo Junior blijft tot 50% state of charge ruim boven 80 kW laden en trekt hem met bijna 60 kW over de snellaadfinish bij 80%. Hij deed ook 29 minuten over de sprong van 10% naar 80% accuvulling, maar heeft een batterij van 51 kWh. Ook niet per se geweldige cijfers, maar de Mini presteert op elektrisch gebied te mager voor deze prijsklasse.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
Wil je alles weten over de Mini Aceman? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Alfa Romeo Junior.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dongfeng Box
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Citroën ë-C3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Ford Explorer
-
Dit is de echte actieradius van de Volvo EX40
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Cupra Tavascan
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E