Stijn Kuster
Stijn Kuster Test Vandaag
Leestijd: 1 minuut

Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BMW i5

Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de BMW i5.

Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.

BMW i5

Autovisie rijdt de BMW i5 als Touring in de 340 pk-configuratie. De EV heeft een accupakket dat goed is voor een nettocapaciteit van 81,2 kWh. Hiermee is volgens de WLTP-meetmethode een actieradius van 560 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. Wat houden we hier in praktijk van over?

De daadwerkelijke actieradius

De BMW i5 volbracht het rondje met 21,8 kWh/100 km. Gaan we dit omrekenen naar een reële range, dan haalt hij 373 kilometer. Dat is minder dan opgegeven. Let wel, de omstandigheden waren verre van ideaal.


BMW
WLTP-verbruik gemiddeld16,5 kWh/100 km
Gemeten verbruik21,8 kWh/100 km
Actieradius WLTP/gemeten560 km/372 km
Max. gemeten laadsnelheid208 kW
Laadtijd 10-80%/gemeten30 min./30 min.
Omgevingstemperatuur/testcondities1°C/nat

Actieradius testen

Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.

Audi A6 e-tron vs. BMW i5: wat is de beste zakenstation?
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Wil je alles weten over de BMW i5 Touring? Lees dan hier de dubbeltest tegen de Audi A6.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.