Stijn Kuster
Stijn Kuster Test 4 jan 2025
Leestijd: 1 minuut

Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Citroën ë-C3

Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Citroën ë-C3.

Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.

De Citroën ë-C3

Autovisie rijdt de Citroën ë-C3 met het 43,3 kWh-accupakket en een elektromotor die goed is voor 95 pk. Met een WLTP-verbruik van 17,1 kWh per 100 kilometer moet een actieradius van 322 kilometer mogelijk zijn. Wat houden we hier in praktijk van over?

De daadwerkelijke actieradius

Gezien de temperatuur van zo’n vijf graden en veel wind tijdens de testronde is 18,1 kWh/100 km op een gemengde rit niet eens zo slecht.


Citroën ë-C3
WLTP-verbruik (gemiddeld)17,1 kWh/100 km
Gemeten verbruik18,1 kWh/100 km
Actieradius WLTP/gemeten322 km/243 km
Max. gemeten laadsnelheid89 kW
Laadtijd 10-80%/gemeten30 min./32 min.

Toch levert dat een actieradius van maar 243 kilometer op. Bij uitsluitend snelweggebruik haal je de 200 kilometer dus niet met de Citroën ë-C3.

Actieradius testen

Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.

Citroen ë-C3 vs. Dongfeng Box: beste goedkope elektrische auto
(Afbeelding: Jérôme Wassenaar)

Wil je alles weten van de ë-C3? Bekijk dan hier de dubbeltest Dongfeng Box.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.