Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Citroën ë-C3
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Citroën ë-C3.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
De Citroën ë-C3
Autovisie rijdt de Citroën ë-C3 met het 43,3 kWh-accupakket en een elektromotor die goed is voor 95 pk. Met een WLTP-verbruik van 17,1 kWh per 100 kilometer moet een actieradius van 322 kilometer mogelijk zijn. Wat houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
Gezien de temperatuur van zo’n vijf graden en veel wind tijdens de testronde is 18,1 kWh/100 km op een gemengde rit niet eens zo slecht.
Citroën ë-C3 | |
WLTP-verbruik (gemiddeld) | 17,1 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 18,1 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/gemeten | 322 km/243 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 89 kW |
Laadtijd 10-80%/gemeten | 30 min./32 min. |
Toch levert dat een actieradius van maar 243 kilometer op. Bij uitsluitend snelweggebruik haal je de 200 kilometer dus niet met de Citroën ë-C3.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten van de ë-C3? Bekijk dan hier de dubbeltest Dongfeng Box.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dongfeng Box
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Ford Explorer
-
Dit is de echte actieradius van de Volvo EX40
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Cupra Tavascan
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon