Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Cupra Tavascan
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Cupra Tavascan.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Cupra Tavascan
Autovisie rijdt de Cupra Tavascan met twee elektromotoren die samen goed zijn voor 340 pk. Het accupakket heeft een nettocapaciteit van 77 kWh. Volgens de WLTP-meetmethode kom je 514 kilometer ver op een acculading. Wat houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
Het verbruik kwam bij 11 graden buitentemperatuur uit op een redelijke 18,2 kWh/100 km, waarmee de Cupra Tavascan 91 kilometer achterbleef op de beloofde 514 kilometer. Op een volle accu kwamen we dus 423 kilometer ver.
Cupra Tavascan | |
WLTP-verbruik gemiddeld | 16,7 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 18,2 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/gemeten | 514 km / 423 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 133 kW / 100 km |
Laadtijd 10-80%/gemeten | 28 min. / 31 min. |
Met een pieksnelheid van 135 kW bevindt de Cupra Tavascan zich in de achterhoede van zijn prijsklasse, wat opmerkelijk is aangezien andere producten op hetzelfde platform (zoals Cupra’s eigen Born) met dezelfde accu-inhoud tot 175 kW reiken. De laadcurve is wel vrij vlak, zodat een 10 tot 80 procent-laadbeurt iets meer dan een halfuur duurt. Niet geweldig, maar ook niet niet rampzalig.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten van de Cupra Tavascan? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Kia EV6.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
De nieuwe Cupra Terramar is een ‘sportauto’ voor de hele familie
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic