Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Dacia Spring.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Dacia Spring
Autovisie rijdt de Dacia Spring met de 65 pk elektromotor en het 26,8 kWh-accupakket. Volgens het boekje zou de kleine EV een range hebben van 225 kilometer. Wat houden we van die actieradius in praktijk over?
De daadwerkelijke actieradius
In de Dacia Spring duurt een rit zonder bijladen niet langer dan 181 kilometer. Met een verbruik van 13,8 kWh/100 km op onze ecoronde haalde hij desondanks nette waarden.
Dacia Spring | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 13,2 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 13,8 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/gemeten | 225 km/181 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 33 kW |
Laadtijd 10-80%/gemeten | n.b./45 min. |
Is de batterij leeg, dan kan hij de cellen niet voorverwarmen om in koude condities hun DC-laadpiek te halen. Hij beschikt ook niet over een warmtepomp om de temperatuur in het interieur op een efficiëntere manier te regelen.
Aan de DC-lader topte de Spring op 33 kW en had hij 45 minuten nodig om van 10 naar 80 procent accuvulling te gaan.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten van de Dacia Spring? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Leapmotor T03.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q4 e-tron
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de KGM Torres EVX