Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Fiat 600e
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Fiat 600e.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
De Fiat 600e
De Fiat 600e staat op het bekende eCMP-platform van Stellantis. Dat platform stond bekend om zijn hoge verbruik, maar het concern heeft verbetering doorgevoerd.
De Fiat 600e heeft een 156 pk elektromotor die is gekoppeld aan een accupakket van 54,4 kWh (bruto). Hiervan is 51 kWh bruikbaar. Is de batterij volledig opgeladen, dan heeft de EV een actieradius van 406 kilometer. Tenminste, op papier.
De daadwerkelijke actieradius
De start van de rit in de Fiat 600e met een volle accu bij een buitentemperatuur van zo’n 10 graden is goed. In de display lezen we dat we 400 km bereik hebben en als we op de Ecoknop drukken stijgt dat tot 419 km.
Verbruik en milieu | Fiat 600e |
---|---|
(WLTP-)verbruik gemiddeld | 15,2 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 14,9 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/Gemeten | 406 km/432 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 101,3 kW |
Laadtijd 10-80%/Gemeten | 27 min./30 min. |
We noteerden een gemiddeld verbruik van 14,9 kWh/100 km met de Fiat 600e en dat is zelfs een fractie beter dan de fabrikant opgeeft. Uiteindelijk kom je met dat verbruik en de beschikbare accucapaciteit dan 432 km ver. Meer dus dan de fabrieksopgave.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten over de Fiat 600e? Bekijk dan hier de dubbeltest met de 600 Multipla.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Cupra Tavascan
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic