Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Ford Explorer
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Ford Explorer.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
De Ford Explorer
Autovisie rijdt de Ford Explorer met de 286 pk elektromotor en een accupakket met een nettocapaciteit van 77 kWh. Met een WLTP-verbruik van 14,7 kWh per 100 kilometer zou de SUV 572 kilometer op een acculading moeten halen. Hoeveel houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
Bij temperaturen rond het vriespunt haalde de Explorer 19,5 kWh. Let wel, dat was niet met een koude start, want dan komt er zomaar een paar kWh per 100 kilometer bij. In de Ford mogelijk iets meer door de afwezigheid van een warmtepomp om zijn interieur op een efficiëntere manier te verwarmen. De genoemde scores betekenen een praktijkrange van 395 kilometer voor de Ford Explorer.
Ford | |
WLTP-verbruik gemiddeld | 14,7 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 19,5 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/gemeten | 572 km/395 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 135 kW |
Laadtijd 10-80%/gemeten | 27 min./29 min. |
Hoewel dat een mindere actieradius is dan opgegeven, is het een prima score gezien de kille omstandigheden; reken op een kleine 100 kilometer meer in zomerse condities.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten van de Ford Explorer? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Volvo EX40.
Waarom er misschien toch geen verbod op brandstofauto’s komt
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de echte actieradius van de Volvo EX40
-
Ford Explorer vs. Volvo EX40: de beste elektrische SUV
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Cupra Tavascan
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Toyota Corolla Cross
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Renault Symbioz
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Mitsubishi ASX