Dit is de daadwerkelijke actieradius van de KGM Torres EVX
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de KGM Torres EVX.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
De KGM Torres EVX
Autovisie rijdt de KGM Torres EVX met de 207 pk motor en het 73,4 kWh (netto) accupakket van BYD. Het is een zogenaamde LFP-accu. Hiermee zou de grote SUV een rijbereik van 462 hebben volgens de fabriek.
De daadwerkelijke actieradius
Op de 100 kilometer lange ecorun met alle denkbare snelheidslimieten behaalde de KGM Torres EVX een verbruik van 19,2 kWh/100 km en dat is minder zuinig dan door de fabrikant is opgegeven. Hoogstwaarschijnlijk komt dat door de sportieve banden. Hoe dan ook komt zijn praktijkrange uit op 383 kilometer. Om zijn 73,4 kWh-accupakket aan de snellader te ‘vullen’ van 10% naar 80% had hij exact de opgegeven 37 minuten nodig.
KGM | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 18,7 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 19,2 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/gemeten | 462 km / 383 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 117,4 kW |
Laadtijd 10-80%/gemeten | 37 min. / 37 min. |
De KGM Torres EVX behaalde met 117,4 kW net zijn piek van 120 kW niet, maar liet een constante laadcurve zien met een geleidelijke afname richting 80 procent state of charge. Netjes, maar bepaald niet grensverleggend in deze klasse.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten over de KGM Torres EVX? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de BYD Seal U.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q4 e-tron