Stijn Kuster
Stijn Kuster Test 22 jun 2024
Leestijd: 2 minuten

Dit is de daadwerkelijke actieradius van de KGM Torres EVX

Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de KGM Torres EVX.

Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.

De KGM Torres EVX

Autovisie rijdt de KGM Torres EVX met de 207 pk motor en het 73,4 kWh (netto) accupakket van BYD. Het is een zogenaamde LFP-accu. Hiermee zou de grote SUV een rijbereik van 462 hebben volgens de fabriek.

De daadwerkelijke actieradius

Op de 100 kilometer lange ecorun met alle denkbare snelheidslimieten behaalde de KGM Torres EVX een verbruik van 19,2 kWh/100 km en dat is minder zuinig dan door de fabrikant is opgegeven. Hoogstwaarschijnlijk komt dat door de sportieve banden. Hoe dan ook komt zijn praktijkrange uit op 383 kilometer. Om zijn 73,4 kWh-accupakket aan de snellader te ‘vullen’ van 10% naar 80% had hij exact de opgegeven 37 minuten nodig.

KGM
WLTP-verbruik gemiddeld18,7 kWh/100 km
Gemeten verbruik19,2 kWh/100 km
Actieradius WLTP/gemeten462 km / 383 km
Max. gemeten laadsnelheid117,4 kW
Laadtijd 10-80%/gemeten37 min. / 37 min.

De KGM Torres EVX behaalde met 117,4 kW net zijn piek van 120 kW niet, maar liet een constante laadcurve zien met een geleidelijke afname richting 80 procent state of charge. Netjes, maar bepaald niet grensverleggend in deze klasse.

Actieradius testen

Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.

Wil je alles weten over de KGM Torres EVX? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de BYD Seal U.

BYD Seal U vs. KGM Torres EVX
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.