Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Kia EV3
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FEV3-vs-Elroc-5-van-100-e1741859380185.jpg)
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Kia EV3.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Kia EV3
Autovisie rijdt de Kia EV3 met het 81,4 kWh-accupakket. Deze is gekoppeld aan een elektromotor die tot 204 pk levert. Volgens de WLTP-meetmethode kom je op een volle acculading 563 kilometer met de EV. Wat houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
Het ontbreken van een warmtepomp was bij een buitentemperatuur van 17 graden geen gemis voor de Kia EV3, wat hielp bij het realiseren van een aardige 17,5 kWh per 100 kilometer als verbruik. Daarmee haal je bijna 450 kilometer op een accu, wat voor dit middenklasse segment gewoon een goede score is.
Kia | |
WLTP-verbruik gemiddeld | 16,2 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 17,5 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/gemeten | 563 km/446 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 129 kW |
Laadtijd 10-80%/gemeten | 31 min./32 min. |
Omgevingstemperatuur/testcondities | 17°C/droog |
In de folder lijkt het beloofde 125 kW snelladen niet heel indrukwekkend, maar deze laadsnelheid wordt tot 60 procent accuvulling volgehouden en bij 70 procent is er alsnog 75 kW over, waardoor een 10 tot 80 procent-laadsessie nét iets meer dan een half uur in beslag neemt. We realiseerden 32 in plaats van de beloofde 31 minuten, met een piek van 129 kW. Niet indrukwekkend, wel bruikbaar.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten over de Kia EV3? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Skoda Elroq.
Lees ook:
Ook interessant
-
Kia EV3 vs. Skoda Elroq: de beste elektrische SUV
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BMW i5
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-208
-
Deze compacte, elektrische Kia gaat rond de 30.000 euro kosten
-
Elektrische Ceed-opvolger: dit is de Kia EV4
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault 5
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Met deze kleine occasion koop je kwaliteit voor 2.500 euro
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Alfa Romeo Junior
-
Aan deze bruikbare occasion gaat eigenlijk nooit iets kapot
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dongfeng Box
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Citroën ë-C3