Stijn Kuster
Stijn Kuster Test 12 aug 2024
Leestijd: 2 minuten

Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008

Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Peugeot e-3008.

Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.

Peugeot e-3008

Autovisie rijdt de Peugeot e-3008 in de GT EV 73 kWh 210-uitvoering. Met zijn 73 kWh-accu haalt hij volgens de officiële testcyclus 525 kilometer en de voorwielen krijgen 210 pk te verwerken. Wat houden we in praktijk van deze actieradius over?

De daadwerkelijke actieradius

Op onze spaarroute haalde hij een gemiddeld verbruik van 15,2 kWh per 100 kilometer. Hoewel dit een stuk lager is dan het WLTP-verbruik resulteert dit in een praktijk-actieradius van 480 kilometer in plaats van 525 kilometer. De range die Peugeot opgeeft bij het verbruik van 16,9 kWh per 100 kilometer is erg optimistisch te noemen.

Peugeot e-3008
WLTP-verbruik gemiddeld16,9 kWh/100 km
Gemeten verbruik15,2 kWh/100 km
Actieradius WLTP / gemeten525 km / 480 km
Max. gemeten laadsnelheid149,5 kW
Laadtijd 10-80% / gemeten36 min. / 40 min.

Aan de snellader zou de Peugeot e-3008 160 kW moeten halen. De Peugeot topte op 149,5 kW en wist dat tot 30% vol te houden. Vervolgens trok hij met zo’n 120 kW door tot 50%, waar hij terugzakte tot 86 kW. Bij 60% was het 70 kW, bij 70% 60 kW en hij ging de denkbeeldige finish van 80% over met 41 kW. Hij had 40 minuten nodig om zijn kleinere accu van 10% naar 80% te laden.

Wil je alles weten van de Peugeot e-3008? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Renault Scenic.

Peugeot E-3008 vs Renault Scenic dubbeltest
(Afbeelding: Martijn Bravenboer)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.