Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Tesla Model Y.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Tesla Model Y
De Tesla Model Y is een van de bestverkochte elektrische auto van Nederland. Autovisie rijdt de elektrische auto met het 75 kWh-accupakket. Volgens de WLTP-meetmethode zou je hier een actieradius van 600 kilometer halen. Wat houden we in praktijk over?
De daadwerkelijke actieradius
De Tesla weet zijn fabrieksopgaven niet te realiseren. De realiteit is echter indrukwekkend genoeg, want een normverbruik van 15,1 kWh/100 km blijft ongeëvenaard. Het resulteert echter in een actieradius van 497 kilometer.
Tesla | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 15,5 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 15,1 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/gemeten | 600 km/497 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 232 kW |
Laadtijd 10-80%/gemeten | 27 min./35 min. |
Tijdens het snelladen krijgt de Tesla Model Y nóg een oorvijg te verwerken. We klokken 34 minuten met een pieksnelheid van 193 kW bij Fastned, en bij Tesla’s Supercharger-netwerk vreemd genoeg dezelfde totale laadtijd, terwijl de piek bij 232 kW hoger lag, zij het zeer kortstondig.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten van de Tesla Model Y? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Xpeng G6.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q4 e-tron
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de KGM Torres EVX