Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Volvo EX30
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FVolvo-EX30-vs-Honda-ENY1-32-van-92.jpg)
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Volvo EX30.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Volvo EX30
Autovisie rijdt de Volvo EX30 als Single Motor Extended Range Ultra-uivoering. Deze heeft een 69 kWh accupakket (bruto) en een elektromotor die goed is voor 272 pk.
De daadwerkelijke actieradius
De Volvo heeft een warmtepomp om de cabine op een efficiëntere wijze behaaglijk te maken. Toch is de Volvo EX30 niet zo’n zuinigheidswonder als de Tesla’s. Het verbruik kwam op 19,0 kWh/100 km uit, waarmee hij 337 kilometer haalt.
WLTP-verbruik gemiddeld (kWh/100 km) | 17,0 |
Gemeten verbruik (kWh/100 km) | 19,0 |
Actieradius WLTP/Gemeten (km) | 475/337 |
Max. gemeten laadsnelheid (kW) | 157,3 |
Laadtijd 10-80%/Gemeten (min.) | 26/29 |
Let wel, tijdens de normronde was de temperatuur rond het vriespunt. In de zomer zal de Volvo EX30 een betere actieradius hebben.
De Volvo EX30 kan vult zijn accu in 29 minuten van 10% naar 80% state of charge. Dat is iets langzamer dan opgegeven
De verbruiksronde
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FVolvo-EX30-vs-Honda-ENY1-23-van-92-e1706864781461.jpg)
Wil je alles weten over de Volvo EX30? Lees dan hier de dubbeltest met de Honda e:Ny1.