Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Xpeng G6.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Xpeng G6
Autovisie rijdt de Xpeng G6 met een elektromotor op de achteras. Deze uitvoering is goed voor 286 pk en 440 Nm aan koppel. De krachtbron is gekoppeld aan een accupakket met een brutocapaciteit van 92 kWh en een nettocapaciteit van 87,5 kWh. Volgens de WLTP-meetmethode haalt de Chinese EV hiermee een actieradius van 570 kilometer. Wat houden we hier in praktijk van over?
Dit is de daadwerkelijke actieradius
In de praktijk bleek de Chinese inbreng onder nagenoeg perfecte omstandigheden (weinig wind, graadje of 24) een keurig praktijkverbruik van 17 kWh/100 km te realiseren, zodat de beloofde actieradius van 570 kilometer op een haar na werd geëvenaard. Goed resultaat van de Xpeng G6.
Xpeng | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 17,9 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 17,0 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/gemeten | 570 km/541 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 287 kW |
Laadtijd 10-80%/gemeten | 19 min./23 min. |
Aan de snellader lukte het de Xpeng G6 zelfs om de indrukwekkende belofte van 280 kW te overtreffen, met een maximale gemeten laadsnelheid van 287 kW. Voor de volledige 10 tot 80%-lading was een viertal meer minuten nodig dan opgegeven, maar 23 minuten is nog steeds uitzonderlijk, zeker in deze prijsklasse.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten van de Xpeng G6? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Tesla Model Y.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Tesla Model Y
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mini Cooper E
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Met EV op vakantie? Deze aerodynamische caravan wil je hebben
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q4 e-tron
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de KGM Torres EVX