Dit is de echte actieradius van de Volvo EX40
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Volvo EX40.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe ver je echt met een EV komt.
Volvo EX40
Autovisie rijdt de Volvo EX40 met de 252 pk elektromotor en een accupakket met een brutocapaciteit van 82 kWh. De nettocapaciteit bedraagt 79 kWh.
Waarom er misschien toch geen verbod op brandstofauto’s komt
Met een WLTP-verbruik van 16,6 kWh op 100 kilometer zou de SUV een actieradius van wel 575 kilometer moeten hebben. Wat houden we hier in praktijk van over?
De daadwerkelijke actieradius
Tijdens de normronde met temperaturen rond het vriespunt haalde de Volvo EX40 een verbruik van 21,7 kWh per 100 kilometer. Dit betekent dat met dit koude weer een actieradius van 364 kilometer mogelijk is. Let wel, dat was niet met een koude start, want dan komt er zomaar een paar kWh per 100 kilometer bij.
Volvo | |
WLTP-verbruik gemiddeld | 16,6 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 21,7 kWh/100 km |
Actieradius WLTP/gemeten | 575 km/364 km |
Max. gemeten laadsnelheid | 206 kW |
Laadtijd 10-80%/gemeten | 28 min./33 min. |
Dat is overigens, vergeleken met de concurrentie, geen slechte scoren. Onder warmere omstandigheden kom je naar verwachting zo’n 100 kilometer met de Volvo EX40.
Actieradius testen
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de Autovisie dubbeltest. Let op het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten van de Volvo EX40? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Ford Explorer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Ford Explorer vs. Volvo EX40: de beste elektrische SUV
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Cupra Tavascan
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Toyota Corolla Cross
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Renault Symbioz
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Mitsubishi ASX
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Jeep Avenger
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6